تحویل بزرگترین زاغه مهمات ائتلاف آمریکایی در بغداد به طرف عراقی

تحویل بزرگترین زاغه مهمات ائتلاف آمریکایی در بغداد به طرف عراقی
دوشنبه 27 مرداد 1399 - 11:30

ائتلاف آمریکایی در عراق طی، بزرگترین زاغه مهمات خود در بغداد را به طرف عراقی تحویل داد.

العالم - عراق

رسانه‌های عراقی از تحویل بزرگترین زاغه مهمات ائتلاف آمریکایی موسوم به «ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» در پایگاه «التاجی» بغداد به طرف عراقی خبر دادند.

پایگاه هوایی التاجی عراق در ۸۰ کیلومتری شمال شهر بغداد، پایتخت این کشور قرار دارد و طی ماه‌های گذشته هدف حملات خمپاره‌ای و موشکی ناشناس قرار گرفته است. این پایگاه میزبان نیروهای ائتلاف آمریکا طی سال‌های گذشته است.

پایگاه خبری «الدجله» با انتشار این خبر نوشت: این زاغه با مهماتی به ارزش ۱۱ میلیون دلار به عنوان بخشی از صندوق آموزش و تجهیز نیروهای عراقی در مبارزه با داعش در اختیار بغداد قرار گرفت.

پایگاه خبری «شفق نیوز» نیز نوشت: ائتلاف بین‌المللی، شب گذشته طی بیانیه‌ای از تحویل بزرگترین زاغه مهمات خود در پایگاه التاجی در نزدیک بغداد به مقامات عراقی خبر داد.

در این بیانیه آمده است: نیروهای اقدام مشترک - عملیات «عزم راسخ»، مراسمی با نیروهای امنیتی عراقی، برای تحویل بزرگترین زاغه مهمات ائتلاف در پایگاه التاجی در تاریخ ۱۶ آگوست ۲۰۲۰ برگزار کردند. در این مراسم نزدیک به ۵۰ انبار مهمات به صورت کامل به طرف عراقی تحویل شد.

در این بیانیه تاکید شد که کلیه مهمات موجود در این انبارها به ارزش بیش از ۱۱ میلیون دلار به نیروهای امنیتی عراق به عنوان بخشی از صندوق آموزش و تجهیز ائتلاف در مبارزه با داعش تحویل شد و این مهمات شامل تفنگ‌های ۵.۵۶ میلی‌متری و ۷.۶۲ میلی‌متری، خمپاره، توپ، راکت‌های بالگردهای نظامی، نارنجک و سایر تجهیزات که در آموزش و عملیات نظامی از آنها استفاده می‌شود، است.

بر اساس این بیانیه، این زاغه مهمات از مهمترین زاغه‌های ائتلاف بین‌المللی برای انجام عملیات و ماموریت نیروهای امنیتی عراق در مقابل داعش به شمار می‌رود که از مدتها پیش برای تحویل آن برنامه‌ریزی شده بود و هماهنگی‌های لازم در این زمینه با دولت عراق صورت گرفته بود.

در این بیانیه تاکید شده است که شمار اندکی از نظامیان ائتلاف برای هماهنگی در زمینه عملیات‌ لجستیکی و امنیتی با نیروهای امنیتی عراق در التاجی باقی خواهند ماند.

از آغاز سال جاری میلادی، ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، شش پایگاه نظامی را به نیروهای عراقی تحویل داده است.

به اعتقاد کارشناسان، تصمیم آمریکا برای خروج از برخی پایگاه‌ها و مراکز نظامی به این دلیل است که آمریکا از حملات مستمر علیه نظامیان خود در سایه خشم روزافزون مردم عراق از این تداوم حضور بیم دارد و این پایگاه‌‌ها با توجه به حملاتی که طی یک سال اخیر علیه آنجا شده از شاخص‌های لازم برای تامین امنیت نظامیان آمریکایی برخوردار نیست.

موضوع اخراج نیروهای آمریکا از عراق بعد از آن جدی و تبدیل به خواسته پارلمان این کشور شد که ارتش آمریکا، شماری از نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق را در غرب این کشور هدف قرار داد و بعد از آن در اقدامی جنایتکارانه، شهید سپهبد «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس»، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی و نیروهای مرتبط به این سازمان را در تاریخ ۱۳ دی‌ماه گذشته به شهادت رساند.

اما شش ماه پس از ترور المهندس و سپهبد قاسم سلیمانی، ژنرال «فرانک کنت مک‌کنزی»، فرمانده نیرو‌های تروریست آمریکا در خاورمیانه موسوم به «سنتکام» در سفر اخیرش به بغداد به صراحت از حضور پایدار نیروهای کشورش در عراق سخن گفت.

فارس

پربیننده ترین خبرها