در پی اقدام تجاوزکارانه آمریکا؛

ترسیم قواعد درگیری جدید در شمال سوریه

ترسیم قواعد درگیری جدید در شمال سوریه
سه شنبه 28 مرداد 1399 - 23:00

با افزایش مخالفت ها و مقاومت مردمی در برابر حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی و گروه های مسلح در منطقه جزیره در شمال سوریه، جنگنده های آمریکایی یک ایست نظامی ارتش عربی سوریه در جنوب شرق قامشلی را هدف قرار دادند که به شهادت یک نظامی و مجروح شدن دو تن دیگر منجر شد.

العالم ـ سوریه

اقدام ارتش سوریه در جلوگیری از عبور یک گشتی آمریکایی از ایست نظامی خود در حومه قامشلی، به درگیری های مستقیم میان طرفین منجر شد. منابع نظامی در ارتش سوریه در مورد جزییات این امر گفتند: صبح امروز یک گشتی آمریکایی درصدد ورود به یکی از ایست های نظامی ارتش سوریه بود؛ نیروهای ما در این ایست نظامی مانع عبورش شدند، عناصر گشتی آمریکایی اقدام به تیراندازی کردند و پس از 30 دقیقه حمله دو پهپاد امریکایی به نیروهای ما در ایست نظامی، به شهادت یک نظامی سوریه ای و مجروح شدن دو تن دیگر منجر شد. اهالی مناطق نزدیک به ایست نظامی ارتش برای کمک به نیروهای سوریه عازم ایست نظامی شدند.

ائتلاف آمریکایی در واکنش به این حادثه در بیانیه ای ادعا کرد که گشتی امنیتی امریکا به همراه نیروهای قسد در منطقه، از یک ایست نظامی وابسته به ارتش سوریه عبور کردند و در معرض حمله از سوی افراد موجود در نزدیکی این ایست نظامی قرار گرفتند.

در بیانیه نیروهای آمریکایی همچنین آمده است که "گشتی آمریکایی برای دفاع از خود اقدام به تیراندازی کرده است و دست به هیچ حمله هوایی نزده است و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد".

شجاعت ارتش سوریه برای مقابله با نیروهای آمریکایی با مخالفت مردمی با حضور اشغالگران آمریکایی همراه شد؛ کمال شیخ فارس الجراح یکی از شیوخ قبایل العکیدات در استان دیرالزور گفت: مردم العکیدات و دیگر عشایر عرب منطقه در عرض یک هفته موفق شدند با عناصر مسلح تابع ارتش آمریکا مقابله کنند و طرح های آنها برای سرکوب خیزش مردمی در منطقه را به شکست بکشانند.

شیخ الجراح که یکی از مسئولان هماهنگی نشست عشیره العکیدات در شهر دیرالزور گفت: علت خشم مردم عشایر در شرق فرات ترور شیوخ اتحادیه عشایر و نیز اقدامات خصمانه نیروهای کردِ متحد آمریکا علیه ساکنان عرب منطقه است. عناصر مسلح قسد به بهانه مبارزه با داعش ساکنان محلی را بازداشت می کنند. حمله به مواضع عناصر مسلح قسد همچنان ادامه دارد. هر روز شاهد درگیری میان قهرمانان عشیره العکیدات با عناصر مسلح هستیم و برتری نیروهای مبارز در این درگیری ها کاملا مشخص است.

درگیری های مردم عشیره العکیدات به خسارتهای سنگینی در صفوف عناصر مسلح منجر شد. این درگیری ها آمادگی بالای نیروهای عشایر عربی را نمایان کرد و این امر به شکست عناصر مسلح کرد و تضعیف روحیه آنها منجر شد.

شیخ الجراح خاطرنشان کرد که عشایر العکیدات برای آخرین بار از تمام نیروهای عربی که در صفوف قسد هستند، خواست تا سلاح خود را زمین بگذارند و به آغوش خانواده ها و خویشاوندان خود بازگردند و در خیزش مردمی علیه اشغالگران مشارکت کنند. منابع داخلی عشایر تصریح کردند که برخی یگان های کرد از مقابله با عربها در منطقه سرباز می زنند.

شیخ الجراح تصریح کرد که نشست عشیره العکیدات در صدد تاسیس دو شورا برای قبیله است. نخست شورای سیاسی و دیگری نظامی. این شوراها از حمایت کامل دولت سوریه و ارتش عربی سوریه و نیروهای متحد آنها به منظور آزادسازی مناطق شرق فرات برخورداند.

شیخ کمال الجراح در پایان تصریح کرد که اکثر شیوخ قبایل عربی در سوریه حمایت کامل خود از انتفاضه مردمی علیه اشغالگران را اعلام کردند؛ اما جنایتهای عناصر مسلح را باید جامعه جهانی و دیگر کشورهای عربی نیز محکوم کنند.

قبیله عربی البکاره در شمال شرق سوریه نیز با درخواست آمریکا به منظور تحویل سلاحی که اخیرا از عناصر مسلح تابع آمریکا مصادره کرده است، مخالفت کرد. همچنین این قبیله با بازگرداندن مواضعی که اخیرا افراد این قبیله در روستای "جدید بکاره" روز شنبه گذشته تحت کنترل درآورده بودند، مخالفت کرد.

اقدام تجاوزکارانه آمریکا علیه نظامیان ارتش سوریه نقض قواعد درگیری در شرق سوریه به شمار می آید. این امر به ترسیم قواعد درگیری جدیدی در منطقه منجر خواهد شد که مخالفت های مردمی و مقاومت در برابر حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی و گروههای هوادار آنها با حمایت کامل دولت سوریه و ارتش سوریه و متحدان آنها را افزایش خواهد داد و با توجه به آنکه حضور آمریکایی ها در سوریه نامشروع است، این امر زمینه را برای درگیری های بیشتری میان اشغالگران امریکایی و ارتش سوریه فراهم خواهد کرد بویژه که ارتش در شرق از حمایت گسترده قبایل عرب برخوردار است.

یادآور می شود که این نخستین بار نیست که ایست های نظامی ارتش سوریه مانع عبور گشتی های آمریکایی در حومه قامشلی می شوند. اما امروز نیروهای آمریکایی واکنش نشان داده و این حادثه به شهادت و مجروح شدن شماری از نظامیان ارتش سوریه منجر شد. پیش از این، از زمانی که اشغالگران آمریکایی پایگاه های نامشروع خود را برپا کردند، مردم روستاهای حومه حسکه با پشتیبانی نیروهای ارتش سوریه بارها با کاروان های نظامی اشغالگران در منطقه مقابله کردند و آنها را وادار به ترک منطقه کردند.

پربیننده ترین خبرها