وزیر دفاع خبر داد؛

برد ۱۰۰۰ کیلومتر موشک کروز دریایی «شهید ابومهدی» و ۱۴۰۰ کیلومتری موشک بالستیک «شهید حاج قاسم»

برد ۱۰۰۰ کیلومتر موشک کروز دریایی «شهید ابومهدی» و ۱۴۰۰ کیلومتری موشک بالستیک «شهید حاج قاسم»
پنج‌شنبه 30 مرداد 1399 - 11:25

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در موشک های کروز امروز با ساخت موشکی به نام موشکی با نام ابومهدی به برد بالای 1000 کیلومتر دست یافته ایم

العالم - ایران / سیاسی

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز (پنجشنبه) در آیین رونمایی از دستاوردهای جدید وزارت دفاع به مناسبت روز صنعت دفاعی که به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: پیشرفت‌های دفاعی کشور در چهار دهه گذشته با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست و در حوزه صنعت دفاعی که یکی مبنای خوداتکایی نظامی و یکی از ملزومات استقلال کشور است، تا پیش از انقلاب اسلامی بجز چند کارخانه‌ای که حدود 30 خانواده محصول را تولید می‌کردند و از نظر فناوری بسیار ضعیف بودند و از حوزه های مهم بهره‌ای نداشتند، امروز دارای صنعت دفاعی بلوغ یافته‌ای هستیم که 770 خانواده محصول را تولید می‌کنیم.

وی افزود: در 7 سال گذشته با بهره گیری از تجربیات قبل صنعیت دفاعی به پیش رفت، به ویژه در 3 سال گذشته با جهش‌های قابل توجهی مواجه بودیم به طوریکه در حوزه هوایی نتنها جنگنده کوثر بومی را رونمایی کردیم بلکه با راه اندازی خط تولید آن سه فروند را تولید و تحویل دادیم و سه فروند دیگر را هم تا پایان سال تحویل خواهیم داد.

وزیر دفاع ادامه داد: جت آموزشی یاسین ساخته شد و اکنون در مرحله ساخت نمونه مبنا هست. با ساخت هواپیمای A-90، یاسین و فجر-3 چرخه کامل هواپیماهای آموزشی بومی تکمیل خواهد شد. موتور توربوجت بومی اوج در هواپیمای کوثر مورد استفاده قرار گرفت و امروز خط تولید آن افتتاح خواهد شد. موتور توربوفن جهش-700 نیز که امروز رونمایی می‌شود. در این موتور، ساخت پره‌های تک کریستال که یکی از حساس ترین فناوری ها است اکتساب شده که تحولی در حوزه هوایی خواهد بود. این موتور مشابه موتور پهپادهایی است که امروز در کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود از جمله پهپاد متجاوز RQ-170 که در سالهای گذشته به غنیمت درآمد.

امیر حاتمی گفت: در حوزه موشکی که بعد اصلی قدرت بازدارندگی کشور است علاوه بر پرداختن به مولفه کمیت و کیفیت به مولفه مهم افزایش برد البته ذیل ۲۰۰۰ کیلومتر توجه ویژه‌ای شده است، در موشک های کروز امروز با ساخت موشکی به نام موشک ابومهدی به برد بالای ۱۰۰۰ کیلومتر دست یافته‌ایم و در حوزه موشک‌های بالستیک سوخت جامد امروز به برد ۱۴۰۰ کیلومتری از ذوالفقار ۷۰۰ کیلومتری رسیده ایم.

وی در خصوص وضعیت صنعت فضایی کشور با بیان اینکه موفقیت بسیار زیادی در زمینه ساخت ماهواره‌ها، بلوک انتقال مداری، ایستگاه‌های دریافت و پرتاب ماهواره داشته ایم، گفت: بعد از تثبیت تزریق ماهواره‌هایی با وزن 60 کیلوگرم در مدار 250 کیلومتری، با تمام توان برای قرار دادن ماهواره‌های 250 کیلوگرمی در مدار بالای 400 کیلومتر حرکت کرده‌ایم.

وزیر دفاع ادامه داد: ریل گذاری برای ارسال ماهواره‌ها با وزن بیشتر و مدارات بالاتر تا مدار 36 هزار کیلومتری نیز انجام شده است.

امیر حاتمی در خصوص دستاوردهای وزارت دفاع در حوزه پدافند هوایی، گفت: در این حوزه امروز با داشتن باور-373 و سامانه 15 خرداد و دیگر سامانه‌های پدافندی مانند سوم خرداد، شهید مجید، دزفول، شهید صیاد و شهید نواب کارهای محکمی برای حفظ و حراست از کشور انجام شده است.

وی گفت: در حوزه رزم زمینی، رادارها، جنگ الکترونیک، تهدیدات سایبری، شیمیایی، بیولوژیک، هسته‌ای و ... تمهیدات لازم برای پدافند در برابر آنها اتخاذ شده است.

وزیر دفاع با اشاره به کمک های وزارت دفاع برای حل مشکلات کشور، گفت: صنایع دفاعی در اولین لحظات اطلاع از سرایت کووید-19 در کشور، گام‌های بلندی برداشت و علاوه بر فعال کردن خطوط تولید ماسک، مواد ضدعفونی کنند و ساخت آزمایشگاه سطح-3 برای انستیتو پاستور و رازی، در تولید ونتیلاتور، طب سنج و ... اهتمام ویژه‌ای داشته است.

امیر حاتمی تاکید کرد: همچنین کمک‌های فناورانه زیادی به بخش‌های مختلفی از صنعت توسط وزارت دفاع ارائه شده است.

در حال تکمیل ...

پربیننده ترین خبرها