تحلیل شینهوا از تقلای آمریکا برای فعال سازی مکانیزم ماشه علیه ایران/ کشوری که روزی از برجام خارج شده حالا گستاخانه می خواهد از منافع آن بهره مند شود

تحلیل شینهوا از تقلای آمریکا برای فعال سازی مکانیزم ماشه علیه ایران/ کشوری که روزی از برجام خارج شده حالا گستاخانه می خواهد از منافع آن بهره مند شود
شنبه 1 شهريور 1399 - 08:05

خبرگزاری چینی شینهوا با انتشار تحلیلی در واکنش به درخواست فعال سازی «مکانیسم ماشه» از سوی آمریکا خاطرنشان کرده، هر اقدامی از سوی آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران جز انزوای بیشتر واشنگتن نتیجه دیگری نخواهد داشت.

العالم ـ آسیا

خبرگزاری شینهوا با انتشار مطلبی تحلیلی از جیانگ لی تحلیلگر مسائل خاورمیانه تصریح کرده، مسیری که این کشور در پیش گرفته است و تلاش هایش برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران فقط آمریکا را بیشتر در مسیر انزوا به جلو می برد.

این صاحب نظر چینی تحرکات آمریکا را نشانه ای از خوی برتری جویی و باج خواهی واشنگتن دانسته که می خواهد اجماع جهانی درخصوص توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را به چالش بکشد و این راه نتیجه ای جز شکست ندارد.

وی در این مقاله افزود: نمایندگی چین در سازمان ملل نیز آمریکا را فاقد وجهه قانونی برای چنین اقدامی دانسته و این تحرکات آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و با آن مخالفت کرده است.

جیانگ تصریح کرد: مسئولیت آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت دنیا این است که از منع اشاعه حمایت کرده و تلاش هایی مثبت در این زمینه داشته باشد حال آنکه این کشور در مسیر مخالف گام برداشته و در راستای یکجانبه گرایی خوداز برجام خارج شده و موضع کشورهای دیگر را در قبال این توافق و حفظ آن نادیده گرفته است.

این محقق چینی اضافه کرد: ظاهرا دولتمردان و سیاستمداران در آمریکا اصلا توجهی جدی به این وقایع ندارند و هرکاری که می خواهند انجام می دهند آنها در حال به چالش کشیدن اعتبار کشورشان در صحنه جهانی هستند.

به گزارش ایرنا، وی ضمن انتقاد شدید از دولت آمریکا اظهار کرد: این کشور که روزی از برجام خارج شده است حالا بی شرمانه و گستاخانه می خواهد از منافع این توافق بهره مند شود و بر اساس استدلال های واهی به دنبال تحمیل تحریم ها بر ایران است.

جیانگ به آمریکا توصیه کرد که به حقوق کشورها پایبند باشد و بداند که در دنیایی که در مسیر جهانی شدن و ارتباطات بیشتر کشورها حرکت می کند برای منتفع شدن بیاموزد که باید منافع همه تامین شود و در موضوع هسته ای ایران هم این اصل بدیهی باید مراعات شود اما ظاهرا اشتهای وصف ناپذیر باج خواهی آمریکا اجازه نمی دهد تا این کشور با دنیا همگام شود و کماکان در مسیری حرکت می کند که شرایط را بدتر و آمریکا را منزوی تر می کند.

پربیننده ترین خبرها