امارات طعمه ای برای انداختن دیگر حاکمان در دام عادی سازی

امارات طعمه ای برای انداختن دیگر حاکمان در دام عادی سازی
يکشنبه 2 شهريور 1399 - 18:55

گفته شده که نخست وزیر رژیم  اشغالگر خود را برای سفر به امارات و دیدار با محمد بن زاید ولیعهد امارات قبل از امضای توافق سازش آماده می کند.

العالم ـ درگوشی

همچنین گفته شده است که دو هیات ارشد آمریکایی به برخی کشورهای منطقه سفر خواهند کرد تا آنها را به عادی سازی تشویق کنند. از سوی دیگر برخی خبرها حاکی از تاسیس یک انجمن اماراتی برای مقابله با عادی سازی است.

خبر نخست از این سه خبر مهم را سایت روزنامه "اسراییل الیوم" اعلام کرد. این سابت توضیح داد که تماس ها و هماهنگی هایی برای دیدار نتنیاهو و بن زاید قبل از امضای توافق سازش صورت گرفته است. خبر دوم اما توسط رسانه های آمریکایی اعلام شد؛ آنها تاکید کردند که دولت ترامپ درصدد اعزام پومپئو و جرد کوشنر به خاورمیانه به منظور تشویق برخی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر هستند. از سوی دیگر طی این دو روز اخیر خبری مبنی بر تاسیس انجمن مخالفان اماراتی برای مقابله با عادی سازی منتشر شد.

از این سه خبر مهم، آنچه که برای ما حائز اهمیت است، تسریع در عادی سازی روابط است که ترامپ بیش از دیگر رؤسای سابق آمریکا به آن اهمیت داده است. ترامپ در پی آن است تا کشورهای عربی به طور کامل اشغالگر اسراییلی را به رسمیت بشناسند تا بقای آن در سرزمین های اشغالی قانونی جلوه دهد.

به گفته روزنامه واشنگتن پست به نقل از 3 دیپلماتیک، سفر پمپئو قرار است شامل امارات و بحرین و عمان و قطر وسودان و نیز "اسراییل" باشد، منبع دیگری نیز ذکر کرد که کوشنر در صدد سفر به عربستان و مغرب وبحرین و عمان و "اسراییل" است.

این منبع احتمال داد که هیچ یک از دو سفر نتایج فوری محقق نخواهد کرد. پومپئو و کوشنر در صدد هستند تا آخرین تلاشها را برای بستن حداقل یک توافق سازش بکار گیرند.

هدف پایانی در این اقدامات فوری برای عادی سازی، ترسیم نقشه ای جدید با دو محور، محور عربی اسراییلی در مقابل محور ایران و ایجاد ایران هراسی است. ترامپ در پی آن است تا حاکمان را از خطری خیالی بترساند. ترامپ با ایجاد چنین خطری درآمد کلانی از فروش سلاح و تجهیزات به دست خواهد آورد و منطقه به بازاری برای فروش سلاح های فرسوده آمریکایی تبدیل خواهد شد.

هدف دیگر فراهم کردن زمینه عقب نشینی امن نیروهای آمریکایی از منطقه ولو به صورت تدریجی است تا آمریکا خود را برای یک رویارویی دیگری که ممکن است میان آمریکا و کشورهای شرقی و یا شاید اروپایی باشد، آماده کند.

توافق سازش امارات با رژیم اشغالگر از اهمیت چندانی برخوردار نیست؛ غیر از آنکه به طعمه ای برای شکار کردن حاکمان فاسد دیگری تبدیل شده است که اساسا پیش از این به صورت محرمانه با رژیم اشغالگر ارتباط دارند. امارات بجز نقشش در تخریب کشورهایی مانند یمن و عراق و سوریه به منظور انجام طرح های صهیونیستی امریکایی و تامین امنیت "اسراییل"، هیچ نقش محوری و سازنده در منطقه ندارد.

ترامپ در بیانیه مشترک با نتانیاهو و بن زاید گفت که "آنها امیدوار هستند تا این اقدام تاریخی به پیشبرد عملیات سازش در خاورمیانه منجر شد". بدین معنا که امارات طعمه ای برای کشاندن دیگر کشورها برای تبدیل سازش محرمانه به یک سازش علنی است.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز از توافق استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که "این اقدام نخستین گام برای پایان دادن به 72 سال دشمنی در منطقه باشد". یوسف العتیبه سفیر امارات در آمریکا خاطرنشان کرد که این توافق یک پیروزی برای منطقه و یک پیروزی دیپلماتیک است. پومپئو و العتیبه ناامیدی مردم منطقه و بویژه ملت فلسطین که خاکش اشغال شده و در کشورهای دیگر آواره شده است، از یاد برده اند.

روشن است که دولت آمریکا به شدت به دنبال گام های عادی سازی است که بجز آمریکا و "اسراییل" برای هیچ طرفی سود و منفعتی ندارد، این در حالی است که به نظر می رسد احتمال انتخاب مجدد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا بسیار بعید است. از سوی دیگر حاکمان به هیچ وجه نمی توانند نظر ملتها را نسبت به عادی سازی روابط جلب کنند. و به نظر می رسد که مردم تلاشهای خود را برای مقابله با عادی سازی از سرگرفته اند و بهترین دلیل بر این مدعا تاسیس انجمن اماراتی برای مقابله با توافق سازش امارات با رژیم اشغالگر است و بی تردید گام های آتی بیشتر و بزرگتر خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها