هایکوماس خواستار تشکیل فوری نشست «5+5» درباره لیبی شد

هایکوماس خواستار تشکیل فوری نشست «5+5» درباره لیبی شد
يکشنبه 2 شهريور 1399 - 20:41

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان خواستار تشکیل سریع نشست 5+5 در لیبی و تداوم آتش بس و برقراری ثبات در این کشور بحران زده آفریقایی شد.

العالم - لیبی

وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه خواستار تشکیل فوری نشست 5+5 در خصوص حل بحران لیبی شد.

به نوشته «خبرگزاری رسمی لیبی»، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان طرف‌های مرتبط با بحران لیبی را برای شرکت در کمیته نظامی موسم به 5+5 و برگزاری یک نشست فوری برای اجرایی شدن آتش بس اعلام شده دعوت کرد.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه آلمان، هایکو ماس از «فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی و موافقت وی برای اجرای آتش بس در لیبی تشکر کرده و آن را پیشرفت مهمی جهت یافتن راه حل سیاسی برای این کشور بحران زده خواند. وزیر خارجه آلمان همچنین نسبت به برقراری صلح و ثبات در لیبی ، رفع تحریم‌های نفتی و توزیع عادلانه ثروت در این کشو ر ابراز علاقه کرده است.

شورای ریاستی لیبی و دولت وفاق ملی و شورای عالی حکومتی هم اکنون تنها نهاد در این کشور هستند که سازمان ملل آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد. این سه نهاد در پی توافق ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ در شهر «الصخیرات» لیبی و با حضور نماینده سازمان ملل با هدف پایان درگیری‌ها، شکل گرفتند. «فایز السراج» رئیس شورای ریاستی و نخست‌وزیر دولت وفاق ملی است.

بحران لیبی و درگیری میان دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السراج» با شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر، به محلی برای درگیری‌های نیابتی میان میان مصر، امارات از یک سو و ترکیه و قطر از سوی دیگر تبدیل شده است. همزمان با امضای تفاهمنامه همکاری نظامی-امنیتی دریایی میان آنکارا و طرابلس و ارسال تجهیزات نظامی از ترکیه به لیبی، دولت‌های امارات و مصر نیز کمک‌های تسلیحاتی خود از «خلیفه حفتر» را افزایش داده‌اند.

دولت وفاق ملی لیبی در یک بیانیه اعلام کرد که به همه نیروهای نظامی خود دستور آتش‌بس فوری و توقف تمام عملیات رزمی و نظامی داده است. آتش‌بس پیشنهادی و اعلامی دولت وفاق ملی شامل غیرنظامی کردن مناطقی از «سرت» و «الجفره» لیبی می‌شود. طبق گزارش‌ رسانه‌ها، دولت وفاق ملی لیبی همچنین بر خواست خود برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ماه مارس در لیبی تاکید کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها