آیا توافق امارات با صهیونیست ها، اسرائیل را تضعیف می کند؟

آیا توافق امارات با صهیونیست ها، اسرائیل را تضعیف می کند؟
سه شنبه 4 شهريور 1399 - 09:47

"ایگور سوبوتین" مطلبی را در روزنامه روسی "نیزافیسیایا گازتا" درباره واقعیت وجود بندی در قرارداد عادی سازی میان امارات و اسرائیل درباره فروش جنگنده های آمریکایی و بالگردهای بی سرنشین پیشرفته به امارات، منتشر کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

در این مقاله آمده است : در شرایطی که جهانیان همه به دنبال این هستند که بدانند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، چگونه و به ضرر کدام کشورهای عربی ، تلاش می کند تا بر سرمایه سیاسی خود بیافزاید، اختلافاتی در خود اسرائیل ، درباره ماهیت دیپلماسی پشت پرده نخست وزیر و رئیس موساد وجود دارد که به نظر می رسد حاضرند در ازای یک موفقیت سیاسی ، از اصول سنتی خود عقب نشینی کنند.

برخی از مطبوعات محلی اسرائیل به نقل از منابع خود نوشتند : دولت امریکا درحال حاضر و براساس یکی از بندهای توافق عادی سازی روابط میان اسرائیل و امارات، تصمیم به فروش جنگنده های اف - 35 و بالگردهای پیشرفته به امارات دارد.

اما در سال های گذشته، اسرائیلی ها موفق شده بودند که از اجرای چنین قراردادهایی میان آمریکا و کشورهای عربی جلوگیری کنند.

درصورتیکه این قرارداد دیپلماتیک دربردارنده چنین بندی باشد، به طور اساسی، سیاست کلاسیک آمریکا را تغییر خواهد داد.پس از جنگ شش روزه در ژوئن 1967 ، دولت آمریکا متعهد شد که برتری نظامی اسرائیل بر دیگر کشورهای خاورمیانه بزرگ ، حفظ کند.

با این حال، همان طور که می توان از توضیحات نمایندگان نخبه نظامی اسرائیل در مطبوعات محلی برداشت کرد، سیاست ارتش اسرائیل همچنان به حال خود باقی است. اینکه اسرائیل ، نباید در ازای عادی سازی روابط با امارات، برتری نظامی خود را نسبت به سایر بازیگران منطقه ای از دست بدهد.

از این رو، اگر مشخص شود که بند مربوط به اجازه دادن به ابوظبی برای خرید هواپیماهای مذکور در آمریکا در قرارداد عادی سازی وجود داشته باشد، افزایش مخالفت با سیاست های نتانیاهو، قطعی است، و همچنان بسیاری از مسائل این قرارداد سری و محرمانه است.

پربیننده ترین خبرها