صالحی: مذاکرات با گروسی سازنده بود/آژانس حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد/ گروسی: ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست

صالحی: مذاکرات با گروسی سازنده بود/آژانس حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد/ گروسی: ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست
سه شنبه 4 شهريور 1399 - 12:37

رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با گروسی، گفت‌وگوها بین دو طرف را سازنده خواند و گفت:‌ قرار شد آژانس حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ما هم در چارچوب وظایف عمل کنیم و بیانیه‌ای قرار است صادر شود که طرفین در حال کار بر روی آن هستند.

العالم- ایران/ سیاسی

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات بین دو طرف را سازنده ارزیابی کرد.

گروسی شب گذشته برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

صالحی در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی به گروسی عنوان کرد: آقای گروسی قبلا به عنوان دستیار مدیرکل بارها به ایران سفر کرده بود و آشنایی ما به دوره‌ای برمی‌گردد که من نماینده ایران در آژانس بودم و ایشان هم نماینده آرژانتین در آژانس.

وی گفت:‌ فصل نوینی با آمدن آقای گروسی از حیث همکاری ایران و آژانس آغاز می‌شود و همکاری‌های ما بیش از پیش گسترش می‌یابد. امیدواریم نتیجه مرضی الطرفین باشد به طوری که دو طرف متقابلا به وظایفشان عمل کنند که در چارچوب مقررات باشد.

صالحی بیان کرد: قرار شد آژانس حرفه‌ای و مستقل کار خود را پیش ببرد و ما هم در چارچوب وظایف عمل کنیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد که تفاهمات خوبی بین دو طرف انجام شده است و قرار شده بیانیه‌ای صادر شود و دو طرف بر روی آن کار می‌کنند.

وی گفت: رو به جلو حرکت می کنیم و مسائل پیش رو به صورت مرضی الطرفین حل خواهد شد و تلاش می کنیم اقدامات دشمنان را خنثی کنیم.

صالحی بیان کرد: جا دارد از آقای گروسی و مجموعه آژانس که با روحیه تفاهم همکاری کردند تشکر کنیم. ایران به خوبی نشان داده زیر بار خواسته‌های خارج از تعهدات خود نمی‌رود. آنچه تعهد کردیم به آن عمل می‌کنیم و آژانس در چارچوب توافقنامه‌ها با ایران عمل می‌کند.

گروسی: ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست

گروسی بیان کرد:‌افتخار برایم این است که به ایران بازگشتم و آشنایی ما به خیلی وقت پیش برمی‌گردد

وی افزود: دوستی و روحیه مصالحه و همکاری بین ما همیشه برقرار بود. قرار بود پارسال به ایران سفر کند به خاطر کرونا این امکان فراهم نشد.

وی گفت: دستوکار بسیار گسترده‌ای داریم امروز صبح بحث‌های فشرده‌ای داشتیم و امیدواریم این صحبت‌ها تداوم یابد. خوشحالم اینجا حضور دارم.

مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای عربستان گفت: بین آژانس و عربستان رابطه‌ای قرار دارد و قرار است برنامه عربستان تحت نظارت آژانس قرار بگیرد و برنامه‌‌هایی در جریان است و امیدواریم این نظارت ادامه یابد.

وی گفت:‌یکسری موضوعات بین ایران و عربستان است که باید حل و فصل شود. همکاری بین ایران و آژانس ادامه داشته و من گرایش سیاسی ندارم و قضاوت‌های آژانس براساس یافته‌های فنی است. یکسری موضوعات است که باید حل و فصل شود. برخی موارد پیش می‌آید که نیاز به شفاف سازی دارد.

مدیرکل آژانس گفت:‌ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست. تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد.

وی همچنین عنوان کرد: آژانس براساس امیال مدیرکل عمل نمی‌کند براساس اسناد ثبت شده اقدام می‌کند.

گروسی ابراز امیدواری کرد که نشست امروز همراه با موفقیت باشد.

پربیننده ترین خبرها