صالحی:فراتر از تعهداتمان، قطعا خواسته‌ای را نمی‌پذیریم

صالحی:فراتر از تعهداتمان، قطعا خواسته‌ای را نمی‌پذیریم
چهارشنبه 5 شهريور 1399 - 21:18

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس تصریح کرد: فراتر از تعهداتمان، قطعا خواسته‌ای را نمی‌پذیریم.

العالم - ایران

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در اظهاراتی درباره بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه نقطه ‌نظرات ایران به صراحت در دیدار با رافائل گروسی مدیرکل آژانس اعلام شد، گفت: ما همواره اعلام کردیم که هر آنچه را که ایران در حوزه‌های بین‌المللی تعهد کرده باشد ما به آن ملتزم هستیم، اما فراتر از تعهدات خودمان، قطعا خواسته‌ای را نمی‌پذیریم. فقط در چارچوب تعهدات و آن هم در این موضوع به خصوص یعنی موافقتنامه پادمان و عمدتاً پروتکل الحاقی را می‌پذیریم.

صالحی با اشاره به اینکه ما در این چارچوب با آژانس مذاکره کردیم، گفت: آژانس درخواست‌ها و ملاحظاتی داشت. درخواست‌های آن‌ها را بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط خود آژانس و نه بر اساس اطلاعات واهی و ادعایی، توافق شد که ما نظرات و یا ملاحظات آژانس را با در نظر گرفتن نقطه‌ نظرات اصولی جمهوری اسلامی مدنظر قرار دهیم.

وی در خصوص بیانیه مشترک ایران و آژانس اظهار داشت: در این بیانیه توافق کردیم که با توجه به درخواست آژانس برای بازرسی از دو محل، دیگر بر اساس اطلاعاتی که موجود هست، درخواست دیگری نباید داشته باشند. بر اساس اطلاعاتی که در دسترس دارند، قضیه را تمام می‌کند که این نکته مهمی است که آنها هم پذیرفتند. ملاحظات آنها را هم ما در نظر گرفتیم و باز تاکید می‌کنیم نقطه‌نظرات اصولی جمهوری اسلامی همگی در نظر گرفته شد.

علی‌‌اکبر صالحی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هیچ وقت و هیچ گاه خلاف منافع ملی و حاکمیت ملی خود عمل نمی‌کند و نخواهد کرد، یادآور شد: ما نسبت به آنچه که در عرصه بین‌المللی تعهد کرده‌ایم و هر معاهده و هر کنوانسیون که مراحل تصویب آن در جمهوری اسلامی گذرانده شده باشد، به مفاد آن کنوانسیون‌ها و تعهدات پایبند هستیم.

وی تصریح کرد: عمل به تعهدات چیزی است که مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودند. ما در این چارچوب فقط عمل می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: می‌خواهم این اطمینان را به ملت و مسئولان عزیز بدهیم که ما در چارچوب تعهداتمان عمل کردیم و لاغیر.

صالحی تفاهم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تفاهمی خوب ارزیابی کرد و گفت: این یک تفاهم خوبی بود که با آژانس داشتیم، تفاهمی بر اساس حسن نیت و مرضی‌الطرفین بود که هم ما راضی باشیم و هم آنها؛ بالاخره آنها هم بایستی در چارچوب ماموریتی که برایشان تعریف شده عمل ‌بکنند.

وی آژانس را یک سازمان سیاسی ندانست و خاطرنشان کرد: آژانس یک مرکز و سازمانی است که باید مطالب فنی را در بستر حقوقی بررسی کند و ما بر این موضوع تاکید کردیم و مسائل حقوقی را مدنظر قرار داده و مسائل فنی را نیز بررسی کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که فصل نوینی در تقویت همکاری‌های ما ایجاد شد، گفت: ما همواره با آژانس همکاری داشتیم. از زمانی که ایران به عضویت آژانس و ان‌پی‌تی درآمد تا امروز، درست اقدام و به تعهداتش عمل کرده است.

صالحی تصریح کرد: می‌خواهیم با توجه به شرایط و فضایی که ایجاد کردند همکاری را تقویت کنیم و سرعت ببخشیم تا زودتر بتوانیم نتیجه گیری جامع را محقق کنیم.

فارس

پربیننده ترین خبرها