شعله اعتراضات به تبعیض‌نژادی در آمریکا بار دیگر زبانه کشید

شعله اعتراضات به تبعیض‌نژادی در آمریکا بار دیگر زبانه کشید
شنبه 8 شهريور 1399 - 09:09

ادامه اقدامات بی مهابا و خشونت بار پلیس آمریکا و شلیک هفت گلوله از پشت سر به یک جوان دیگر سیاهپوست به نام جیکوب بلیک در شهر کنوشای ایالت ویسکانسین، بار دیگر فیتیله اعتراضات در این کشور را شعله ورتر کرد و خشم مردم را برانگیخت.

العالم ـ آمریکا

خشم مردم آمریکا از اقدامات نژادپرستانه و خشونت بار پلیس این کشور به دنبال قتل جورج فلوید سیاهپوست به دست پلیس سفید پوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا هنوز فروکش نکرده بود که ادامه رفتارهای نهادینه شده تبعیض نژادی پلیس آمریکا در برخورد با رنگین‌پوستان آتش خشم و اعتراض در این کشور را بار دیگر شعله‌ور کرد.

در تازه ترین اقدامات خشونت بار پلیس آمریکا، واقعه شلیک هفت گلوله از پشت سر به یک جوان سیاهپوست دیگر به نام جیکوب بلیک در شهر کنوشای ایالت ویسکانسین را شاهد هستیم که منجر به فلج دائمی این فرد شد.

افزایش انزجار مردم آمریکا از رفتارهای خشونت بار پلیس آمریکا به دنبال واقعه اخیر موجب شد که روز جمعه جمعیت زیادی از شهرهای مختلف نیویورک به صورت پیاده با در دست داشتن پلاکاردهایی علیه تبعیض‌نژادی سیستمی در آمریکا، خود را به میدانی در منهتن برسانند.

در این تجمع اعتراضی بیش از یکهزار نفر از بخش‌های مختلف نیویورک در یک راهپیمایی ضد تبعیض‌نژادی، خود را به منهتن رساندند تا با اتصال به یکدیگر فریاد جمعی برآورند که «زندگی سیاهان مهم است».

همچنین هزاران نفر از مردم آمریکا روز جمعه در شهر واشنگتن علیه نابرابری نژادی و خشونت پلیس این کشور تظاهرات کردند.

این تظاهرات در نزدیکی «بنای یادبود لینکلن» و در پنجاه و هفتمین سالگرد سخنرانی معروف «مارتین لوتر کینگ» به نام «رؤیایی دارم» با عنوان «راهپیمایی تعهد؛ پایتان را از روی گردن ما بردارید» و به دعوت «ال شراپتون» از چهره‌های شناخته شده حقوق مدنی در آمریکا برگزار شد.
اعتراض به نابرابری سیستمی تبعیض نژادی، شامگاه پنج‌شنبه هنگامی که دونالد ترامپ در حال نطق انتخاباتی خود در کاخ سفید بود هم در اطراف این محل، شکل گرفت.

ترامپ و مایک پنس معاون اول رییس جمهور آمریکا معترضان را اراذل و اوباش، غارتگر، شورشی و چپ افراطی می نامند که باید با استفاده از گارد ملی و ارتش، سرکوب شوند.

تشدید اعتراضات و ناآرامی‌ها در آمریکا به ویژه شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین از روز یکشنبه (دوم شهریور ماه) پس از خشونت پلیس علیه یک جوان عیر مسلح سیاه پوست و شلیک چندین گلوله به وی آغاز شد.

به دنبال خشونت پلیس آمریکا در شهر کنوشا، ویدئویی از این صحنه که در آن پلیس از پشت سر چندین بار به جیکوب بلیک ۲۹ ساله شلیک می‌کند، در شبکه های مجازی منتشر شد که خشم مردم را برانگیخت.

خانواده و وکیل مدافع بلیک گفته اند که چهار گلوله از هفت گلوله شلیک شده از سوی پلیس به وی اصابت کرده است. بنابر گزارش های منتشر شده، جوان سیاه پوست به خاطر عبور یکی از گلوله‌ها از نخاع وی، هم اکنون از ناحیه کمر به پایین فلج شده است.

دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال افزایش اعتراضات در شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین بار دیگر به سرکوب اعتراضات روی آرود و حدود یکهزار نیروی گارد ملی و بیش از ۲۰۰ مأمور فدرال را برای مقابله با معترضان به شهر کنوشا اعزام کرد اما حالا اعتراضات بار دیگر گسترش یافته و از ایالت ویسکانسین به نیویورک و واشنگتن کشیده شده است.

پربیننده ترین خبرها