مذاکرات سه‌جانبه درباره «سدالنهضه» بدون توافق به پایان رسید

مذاکرات سه‌جانبه درباره «سدالنهضه» بدون توافق به پایان رسید
شنبه 8 شهريور 1399 - 11:18

دور جدید مذاکرات سه‌جانبه مصر، سودان و اتیوپی درباره سد «النهضه» بدون توافق نهایی، دیروز به پایان رسید.

العالم- آفریقا

دور جدید مذاکرات درباره سد «النهضه» با حضور وزرای منابع آبی و آبیاری کشورهای سودان، مصر و اتیوپی بدون توافق نهایی، دیروز (جمعه - ۲۸ آگوست) به پایان رسید.

به نوشته پایگاه خبری «العربی الجدید»، بر اساس بیانیه وزرات منابع آبی و آبیاری سودان در این دور از مذاکرات نیز درباره پیش‌نویس توافقی که قرار بود به ریاست اتحادیه آفریقا ارائه شود، هیچ توافقی حاصل نشد و سه کشور مذکور توافق کردند که این دور از مذاکرات را بدون توافق بر سر پیش‌نویس توافق مشترک به پایان برسانند و هر یک از کشورها به صورت جداگانه و فردی به ریاست اتحادیه آفریقا نظرات خود را ابلاغ کنند.

دیروز جمعه، مذاکرات درباره پرکردن و فعال‌سازی سد النهضه و پروژ‌های آتی بر روی رود نیل تحت نظارت اتحادیه آفریقا با مشارکت وزرای منابع آبی و آبیاری سه کشور سودان، مصر و اتیوپی برگزار شد و شماری از کارشناسان و ناظران از دو اتحادیه اروپا و آفریقا و ایالات متحده در این نشست حضور یافتند. این نشست پس از مذاکرات طولانی میان کشورهای مذکور در سطح کارشناسان برگزار می‌شد تا شاید با ادغام پیش‌نویس توافق‌نامه‌های پیشنهادی از سوی سه کشور، توافقی نهایی حاصل شود.

در بیانیه وزارت منابع آبی و آبیاری سودان آمده است: در نشست دیروز توافق شد که هر کشور به صورت جداگانه به دیدگاه‌ خود درباره مرحله آتی مذاکرات را به رئیس اتحادیه آفریقا ارائه کند. سودان در این نشست پیشنهاد داد که کارشناسان و ناظران نقش بیشتری در تدوین پیش‌نویس توافقی مشترک ایفا کنند. اما پس از ارزیابی دقیق و بازبینی فعالیت‌های تیم‌های کارشناسی طی روزهای گذشته، روشن شد که امکان ادغام سه‌ پیش‌نویس توافقی ارائه شده، میسر نیست.

بر اساس این بیانیه، هیأت سودانی تاکید کرد که مذاکرات تنها راهکار دستیابی به توافق است و این کشور برای از سرگیری مذاکرات در هر زمان ممکن آمادگی دارد و وزیر منابع آبی و آبیاری سودان نیز امروز (شنبه) طی یک نشست خبری موضع سودان درباره تحولات مربوط به پرونده مذاکرات درباره سد النهضه را تشریح خواهد کرد.

از سوی دیگر، وزیر منابع آبی مصر نیز طی بیانیه‌ای ضمن تایید بیانیه سودان اعلام کرد که در این دور از مذاکرات بر روی بسیاری از نقاط قانونی و فنی توافقی حاصل نشد.

سه کشور آفریقایی مصر، سودان و اتیوپی نزدیک به یک سال است بر سر حق‌آبه خود از نیل و تقسیم آب این رودخانه به اختلاف رسیده‌‌اند و تلاش‌ها برای رسیدن به مکانیسمی منصفانه به جایی نرسیده است و حتی نشست مجازی اخیر سران کشورهای مذکور با مشارکت چند کشور آفریقایی از جمله رئیس جمهور آفریقای جنوبی به نتیجه نرسید.

اتیوپی اصرار دارد که این سد را طی سه سال پر کند؛ اقدامی که اگر انجام شود دو کشور مصر و سودان با بی‌آبی و بیکاری گسترده‌ای گریبان‌گیر خواهند شد.

دولت مصر پیش از آغاز مذاکرات دور دوم بر سر تقسیم حق‌آبه نیل، تهدید کرده بود که اگر آدیس‌‌آبابا به اقدامات یکجانبه خود ادامه دهد، با اقدام نظامی مواجه خواهد شد. اتیوپی نیز در واکنش به این تهدید‌ها، اعلام کرد که برای حفاظت از منافع ملی از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها