آمریکا مردم خود را تهدید می کند.. تمام گزینه ها روی میز است

آمریکا مردم خود را تهدید می کند.. تمام گزینه ها روی میز است
يکشنبه 9 شهريور 1399 - 22:29

اظهارات سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا مبنی بر تهدید به سرکوب اعتراضات و تظاهرات در شهر پورتلند، بار دیگر زورگویی آمریکایی را در اذهان زنده کرد و حجم زورگویی های این کشور در عرصه داخلی و بین المللی را نشان داد.

العالم ـ کشکول

شاید اظهارات سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا مبنی بر آنکه تمام گزینه ها برای مقابله با اغتشاشات در شهر پورتلند روی میز است، بیانگر بخشی از قانون جنگلی است که از قدیم بر سیاست آمریکا حاکم است. وزیر خارجه ایران نیز بر این مساله تاکید کرد و اظهارات مسئول آمریکایی را به معنای قانون جنگل و بی توجهی به اصل استفاده نکردن از زور در قوانین بین المللی دانست.

استفاده دولت ترامپ از همان تهدیدی که در عرصه بین المللی بکار می برد، بیانگر بحران داخلی بزرگ نظام آمریکا در عرصه قانون گذاری و اخلاقی است. این مساله نشان می دهد که این نظام قطعا از هم خواهد پاشید؛ نظامی که تلاش می کند تا خود را یک نظام دموکراتیک جلوه دهد در حالی که برای نبرد حقوق مدنی در داخل کشور نتوانست راه حلی بیابد؛ نبرد حقوق مدنی که از سالها پیش در امریکا وجود داشت در سال 1968 به صدور قانون برابری منجر شد؛ اما در واقع این قانون به صورت صحیح و مطلوب عملی نشد.

این قانون که بر عدم تبعیض نژادی در زمینه اجاره کردن خانه ها و یا تقسیم فرصت های شغلی تاکید می کرد، به صورت صحیح در تمام ایالتها اجرا نمی شود. تا آنجا که اگر یک سیاه پوست قصد اجاره کردن خانه ای در منطقه سفید پوستان داشته باشد، باید یک وکیل استخدام کند تا با صاحب خانه مذاکره و گفتگو کند. این امر تا به امروز در آمریکا موجود است. شاید شعله ور شدن آتش اعتراضات و وحشی گری پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان در شهرهای آمریکایی بیانگر بخشی از ابعاد این مساله و تاثیرش بر جامعه آمریکاست.

آمریکا سیاست های داخلی خود را از 3 قرن پیش تاکنون بر نژادپرستی و تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان پایه گذاری کرد و این به رغم تلاش های سیاه پوستان در جامعه آمریکا که خود را بخشی از این جامعه می دانند و در ارتش آمریکا خدمت می کنند و بسیاری از آنها در جنگهای جهانی و جنگ ویتنام و کره مشارکت کردند. حال دموکراسی آمریکایی کجاست و آن الگوی جامعه آمریکایی که رسانه های آمریکا همواره از آن سخن می گویند و آن را تبلیغ می کنند و کشور ترامپ را کشور دموکراسی ها می دانند، کجاست؟

پربیننده ترین خبرها