انگلیس خواستار شفاف‌سازی مسکو در ماجرای ناوالنی شد

انگلیس خواستار شفاف‌سازی مسکو در ماجرای ناوالنی شد
چهارشنبه 12 شهريور 1399 - 22:42

وزیر امور خارجه انگلیس نسبت به ادعای مسمومیت مخالف سرشناس رئیس جمهوری روسیه با گاز نوویچوک عمیقا ابراز نگرانی کرد و گفت: دولت مسکو باید واقعیت را درباره الکسی ناوالنی توضیح دهد.

العالم ـ اروپا

دومینیک راب روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای استفاده مجدد از این گاز سمی را غیر قابل قبول توصیف کرد و مدعی شد این برای دومین بار است که علیه یک شخصیت اپوزیسیون روس از خشونت استفاده می‌شود.

وی افزود: دولت روسیه باید در این رابطه پاسخگو باشد. ما نیز با آلمان و سایر متحدان و شرکای بین المللی همکاری نزدیکی خواهیم داشت تا نشان دهیم که استفاده از سلاح‌های شیمیایی در هرکجای جهان پیامدهای جدی در پی خواهد داشت.

"استفان سایبرت" سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ساعاتی پیش در بیانیه ای اعلام کرد: آزمایشات صورت گرفته توسط آزمایشگاه ویژه ارتش اثبات یک عامل عصبی شیمیایی از گروه نوویچوک را نشان داده است.

در بیانیه رسمی دولت آلمان مسمویت ناوالنی با این عامل عصبی شیمیایی توصیف و از دولت روسیه درخواست شده است تا فوراً توضیحی ارائه دهد.

عوامل نوویچوک یا گاز نوویچوک به دسته‌ای از عوامل عصبی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ در شوروی و روسیه تولید شده‌اند.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که سفیر روسیه در برلین با توجه به یافته های جدید احضار شده است.ماس در ادامه افزود: ما این حمله را به شدیدترین حالت محکوم می کنیم.

الکسی ناوالنی هفته گذشته در حالی که از تومسک در سیبری به مسکو پرواز می کرد در هواپیما دچار عارضه شدید شده و در شهر اومسک سیبری بستری شد. وی سپس به بیمارستان چریته برلین منتقل شد.

انگلیس از جمله کشورهایی بود که از همان ابتدا از لفظ مسمومیت در ماجرای ناوالنی استفاده کرد. وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد که پس از انتقال این سیاستمدار روس به آلمان برای مداوا و «گذراندن مراحل درمانی حیاتی»، از نگرانی درآمده است.

راب جز نخستین سیاستمداران اروپایی بود که ضمن به‌کارگیری از لفظ مسمومیت خواستار تحقیق پیرامون این حادثه شد. بلافاصله رسانه‌های انگلیسی با تداعی ماجرای مسمومیت یک افسر امنیتی سابق روس در انگلیس، به استقبال تعبیر وزیر امور خارجه این کشور درباره ناوالنی رفتند.

به گزارش ایرنا، سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا دو سال پیش در شهری واقع در جنوب انگلیس توسط آنچه گاز نوویچوک مسموم شدند. دولت لندن، مسکو را به دست داشتن در این حادثه متهم کرد و به این بهانه توانست کشورهای اروپایی و آمریکا را برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه متقاعد و ۱۵۰ دیپلمات‌ روس را از این کشورها اخراج کند.

روسیه بارها دخالت در این حادثه و ادعای استفاده از گاز نوویچوک را رد کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها