عراق به شبکه برق اردن متصل می شود

عراق به شبکه برق اردن متصل می شود
پنج‌شنبه 13 شهريور 1399 - 14:53

وزارت برق عراق روز پنجشنبه اعلام کرد که برنامه ای برای پیوند شبکه این کشور به اردن وجود دارد که اجرای یک و نیم تا دو سال زمان می برد.  

العالم- عراق

«احمد موسی العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق در بیانیه ای گفت که برای اجرای مرحله نخست این طرح، شرکت «جنرال الکتریک» همکاری مشترکی در احداث یک خط انتقال به طول ۳۰۰ کیلومتر خواهد داشت.
وی افزود که ۲۸۸ کیلومتر از این خط در داخل خاک عراق و ۱۲ کیلومتر باقی مانده در اردن قرار می گیرد.
سخنگوی وزارت برق عراق ادامه داد که مرحله نخست این طرح با ۱۵۰ مگاوات آغاز می شود و در مرحله پایانی به ۹۶۰ مگاوات خواهد رسید.
العبادی اظهار کرد که این خط، عراق را از مسیر اردن به شبکه برق مصر متصل می کند.
وی گفت که اجرای این کار به صورت مرحله ای انجام می شود و اگر با ضمانت نامه ها و تضمین های دولتی و وزارت دارایی انجام شود، تکمیل آن یک و نیم تا دو سال به طول می انجامد.

در همین پیوند، مدیر اجرایی شرکت جنرال الکتریک هفته گذشته اعلام کرد که این شرکت مسوولیت تقویت شبکه انتقال انرژی عراق و اتصال آن به شبکه اردن را برعهده خواهد داشت.

«محمد محیسن» دربیانیه ای گفت که توافقی برای اتصال خطوط برق عراق و اردن وجود دارد که میان جنرال الکتریک و وزارت برق عراق با هدف تقویت شبکه انتقال انرژی این کشور و اتصال آن به خطوط برق اردن امضا شده است.

وی ادامه داد که این اقدام، تاثیر چشمگیری در رفع قطعی برق به ویژه در مناطق پرجمعیت خواهد داشت و جنرال الکتریک طبق بالاترین سطح استاندارد این طرح را اجرایی خواهد کرد.

مدیر اجرایی جنرال الکتریک افزود: تیم این شرکت تلاش می کند ۱۴ نیروگاه فرعی دیگر نیز به همین منظور بسازد و این توافق جدید به زودی موجب ایجاد زیرساخت‌های ضروری برای انتقال انرژی در عراق و تحقق تغییرات مثبت در استان‌های مختلف به ویژه در مناطق آزاد شده از چنگال داعش خواهد شد.

نزدیک به سه دهه است که عراق سرشار از منابع انرژی، در حل معضل برق ناتوان مانده و پرونده برق به علت متغیرهای گوناگون، تبدیل به معمای سردرگمی شده که تاکنون هیچ یک از دولت هایی که پس از ۲۰۰۳ در این کشور به قدرت رسیده اند، نتوانسته اند آن را حل و فصل کنند.
کمبود شدید و قطع طولانی مدت برق که گاهی تا ۱۵ ساعت هم در شبانه روز می رسد، یکی از معضلات عراق است که در مهر ۹۸ از عوامل اصلی شکل گیری اعتراضات گسترده خیابانی در جنوب و مرکز این کشور بود.
عراق با حدود ۱۱ هزار مگاوات کمبود برق مواجه است و اکنون جمهوری اسلامی ایران تنها کشور تامین کننده انرژی برق این کشور به میزان یک هزار و ۳۵۰ مگاوات در ساعت است و حجم صادرات گاز برای تامین سه نیروگاه گازی تامین برق در عراق نیز بالغ بر ۱۸ میلیون مترمکعب در روز است.
دولت عراق در سال های گذشته تلاش گسترده ای را برای افزایش تولید و تامین برق انجام داده است؛ با این وجود کمبود برق همچنان یکی از بحران های اصلی این کشور است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها