وزیر خارجه سوئیس امروز در اصفهان/ رایزنی‌ با مقامات ایرانی یکشنبه و دوشنبه در تهران

وزیر خارجه سوئیس امروز در اصفهان/ رایزنی‌ با مقامات ایرانی یکشنبه و دوشنبه در تهران
شنبه 15 شهريور 1399 - 11:53

وزیر خارجه سوئیس که بامداد امروز وارد اصفهان شد قرار است روزهای یکشنبه و دوشنبه در تهران با مقامات ایرانی دیدار و به گفت‌وگو بپردازد.

العالم - ایران / سیاسی

«ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس بامداد امروز (شنبه) به منظور انجام سفری سه روزه و دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران و در مقصد اول سفرش به ایران، وارد اصفهان شد.

وی پس از آن به تهران بازمی‌گردد و برنامه‌های رسمی‌اش از روز یکشنبه ۱۶ شهریور ماه آغاز می‌شود که از آن جمله یکصدمین سالگرد آغاز روابط ایران و سوئیس است.

وزیر خارجه سوئیس روزهای یکشنبه و دوشنبه با حسن روحانی رئیس جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و دیگر مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. برخی از شخصیت‌های پارلمانی سوئیس هم وزیر خارجه این کشور را در سفر به ایران همراهی می‌کنند که برنامه ملاقات در مجلس شورای اسلامی نیز برای آنها تدارک دیده شده است.

آنگونه که خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده است: محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای ایشان، رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: همانطور که قبلا هم گفته شده تاکنون دو مورد تراکنش از طریق کانال سوئیس انجام شده که اولین آن به صورت آزمایشی در بهمن ماه سال گذشته صورت پذیرفت. در خرداد ماه سال جاری هم اولین عملیات رسمی این ‌کانال انجام گرفت که هر دو مورد شامل انتقال اقلام دارویی با استفاده از منابع موجود مالی ایران در سوئیس بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان ضمن قدردانی و استقبال از تلاش های سوئیس در پیگیری این کانال مالی تاکید کرد: ما در عین حال به دلیل برخی اقدامات مخرب ایالات متحده در قبال این کانال مالی، به نیات آمریکا تردید جدی داریم. البته روشن است که تمام اقداماتی که تاکنون از طریق این کانال مالی صورت گرفته با دارایی‌های ایران نزد سوئیس بوده است و اگر این کانال با رهایی از فشارهای آمریکا بتواند با بهره برداری از سپرده‌های ایران نزد کشورهای دیگر ارسال کالا و دارو را تسهیل کند، ما استقبال می‌کنیم.

به گفته خطیب‌زاده این سفر فرصتی برای تبادل نظر و همفکری دو کشور برای فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس و بررسی راهکارهای ممکن برای رفع مشکلات است.

خطیب‌زاده در مورد گزارش‌های منتشره در خصوص تماس‌های پامپئو با وزیر خارجه سوئیس تاکید کرد: این سفر ربطی به مسائل روابط ایران و آمریکا ندارد. این سفر از قبل و در چارچوب روابط دوجانبه و سفرهای منظم وزرای خارجه دو کشور برنامه ریزی شده که البته به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا با تاخیر انجام می‌شود.

*بیانیه وزارت خارجه سوئیس

وزارت خارجه سوئیس در هفته گذشته از انجام این سفر خبر داد و اعلام کرد که «ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه این کشور از روز ۵ تا ۷ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۵ تا ۱۷ شهریور ۱۳۹۹) در سفری رسمی به تهران می‌آید.

بر اساس اعلام وزارت خارجه سوئیس، این سفر به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سالگرد روابط دیپلماتیک میان ایران و سوئیس انجام می‌شود.

وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که کاسیس در این سفر با «حسن روحانی» رئیس جمهور و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و در این سفر علاوه بر گفت‌وگو درباره موضوعات دوجانبه نظیر کانال مالی سوئیس درباره اقلام بشردوستانه، با مقامات ایران درباره تحولات کنونی در خصوص توافق هسته‌ای و اوضاع در خاورمیانه نیز گفت‌و‌گو خواهد داشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها