هشدار اردوغان به یونان درباره پیامدهای عدم مذاکره در خصوص اختلافات آبی

هشدار اردوغان به یونان درباره پیامدهای عدم مذاکره در خصوص اختلافات آبی
يکشنبه 16 شهريور 1399 - 07:32

رئیس جمهور ترکیه درباره پیامدهای عدم مذاکره در خصوص اختلافات آبی، به یونان هشدار داد.

العالم- ترکیه
به گزارش العالم به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به یونان هشدار داد در خصوص آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه وارد گفت‌وگو شود یا آماده پذیرش عواقب این رویکرد خود باشد.
اردوغان در مراسم افتتاح بیمارستانی در استانبول با اشاره به تحولات مدیترانه شرقی اظهار داشت: آنها یا زبان سیاست و دیپلماسی را خواهند فهمید ، یا با تجربیات دردناک روبرو خواهند شد.
روابط ترکیه و یونان -- دو کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، -- طی هفته‌های اخیر به دلیل اختلاف بر سر حقوق دریایی و منابع انرژی در مدیترانه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و دو کشور در منطقه دست به مانورهای نظامی زده‌اند.
قبرس نیز ترکیه را متهم می‌کند حاکمیت این کشور بر آبهای سرزمینی‌اش را نقض کرده است. همه طرف‌های درگیر نیروهای دریایی و هوایی خود را در نزدیک مناطق مورد مناقشه مستقر کرده‌اند.
رجب طیب اردوغان افزود: آنها خواهند فهمید که ترکیه از قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی برخوردار است تا نقشه‌ها و طرح‌های گستاخانه‌ای که به آن تحمیل می‌کنند را پاره کند.
وی تصریح کرد کشورش برای «هر احتمال و نتیجه‌ای آماده‌» است.
دبیرکل ناتو، روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد دولت‌های یونان و ترکیه با گفت‌وگوهای فنی با هدف پیشگیری از بروز حادثه همزمان با افزايش تنش نظامی بین دو کشور موافقت کرده‌اند. اما یونان در پی آن اعلام کرد با چنین مذاکراتی موافقت نکرده است.
به دنبال این موضع‌گیری، ترکیه یونان را متهم کرد از مذاکره روی گردان است.

پربیننده ترین خبرها