تهدید اقتصادی آمریکا از سوی دومین طلبکار بزرگ این کشور/ چین در واکنش به فشارهای واشنگتن ذخایر دلاری خود را کاهش می دهد

تهدید اقتصادی آمریکا از سوی دومین طلبکار بزرگ این کشور/ چین در واکنش به فشارهای واشنگتن ذخایر دلاری خود را کاهش می دهد
دوشنبه 17 شهريور 1399 - 17:02

گزارش ها حاکی است با بالا گرفتن تنش ها میان چین و آمریکا و افزایش فشارهای واشنگتن، پکن کاهش ذخایر ارزی دلاری را در دستور کار قرار داده و بخشی از آن را فروخته است.

العالم ـ آسیا

چین دارای ذخایر کلان ارزی دلاری است و به همین دلیل در بحبوحه بحران در روابط با آمریکا، موضوع اینکه چین بتدریج سهام دلاری نزد خود را کاهش دهد، جدی تر از قبل مطرح است بویژه با تضعیف شدید دلار، پکن تمایل بیشتری برای فروش این اوراق خواهد داشت.

در روزهای اخیر به دلیل تنش های کم سابقه در روابط دو کشور، موضوع کاهش صادرات فلزات کمیاب چین به آمریکا، کاستن از ذخایر ارزی دلاری و همچنین توقف صادرات دارو و مواد شیمیایی برای ساخت دارو به آمریکا برای مقابله با اقدامات تنش زای واشنگتن مطرح شده است.

البته آماری از سوی چین درخصوص ارزش دارایی های اوراق قرضه دلاری این کشور منتشر نشده است اما وزارت خزانه داری آمریکا در پایان نیمه اول سال جاری میلادی میزان آن را یک هزار و ۷۴ میلیارد دلار براورد کرد که با این حساب چین پس از ژاپن دومین طلبکار بزرگ آمریکا در دنیا محسوب می شود.

روزنامه گلوبال تایمز چین با انتشار مطلبی درباره کاهش اوراق قرضه دلاری نوشته است: مدت ها است که چین این موضوع را در نظر دارد اما به دلیل آنکه آمریکا فشارها را بیشتر کرده است موضوع با جدیت بیشتری پیگیری می شود.

«شی جو نیانگ» استاد دانشگاه اقتصاد شهر شانگهای می گوید: در شرایط عادی این احتمال هست که چین ۲۰ درصد از این اوراق را بفروشد و آن را به ۸۰۰ میلیارد دلار کاهش دهد ولی در شرایط خاص مانند رویارویی نظامی فروش همه این اوراق امکان دارد.

چین پیشتر اقدام به فروش بخشی از این اوراق کرده و در خرداد ماه امسال ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از این اوراق قرضه خزانه آمریکا را فروخت و سهام این اوراق را اکنون ۳.۵ درصد کاهش داده است.

در سال ۱۹۹۵ میلادی سهم اوراق قرضه دلاری نزد چین ۷۹ درصد بود اما در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۵۸ درصد کاهش یافته است. کل ذخایر ارزی چین هم اکنون سه هزار و ۱۵۰ میلیارد دلار است و چین بیشترین انباشت ارزی دنیا را در اختیار دارد.

نشریه چینی تاکید کرده است که تجربیات روسیه در کاهش فوق العاده اتکا به ذخایر ارزی دلاری در مواجهه با تحریم ها و فشارهای آمریکا برای چین بسیار کاربردی و سازنده است.

به گزارش ایرنا، موضوع کاهش دلار و کاربرد دیگر ارزها بخصوص استفاده بیشتر از یوان پول ملی چین برای معاملات تجاری بین کشورهای مختلف دنیا با چین و با یکدیگر از مسایل روز و مطروحه است و به نظر می رسد هر روز استقبال بیشتری از این ایده برای عبور از فشارهای آمریکا می شود.

پربیننده ترین خبرها