العالم ـ اروپا
آنچه کلاس S را از دیگر خودروهای بنز متمایز می کند، مجموعه بیپایان فنآوریهایی است که در اختیار راننده قرار میدهد. این خودرو از قبل هوشمندتر شده و میتواند خواستههای راننده را حدس بزند. به عنوان مثال اگر در تاریکی شب راننده دستش را به سمت صندلی خالی سرنشین کناری دراز کند، چراغهای روی سقف روشن می شود یا اگر راننده بخواهد آینهها را تنظیم کند، خودرو با تشخیص جهت چرخیدن سر راننده میفهمد کدام آینه قرار است تنظیم شود.
شرکت خودرو سازی بنز با عرضه نسل جدید کلاس S، نسل جدیدی از سیستم مدیریت خودرو را نیز عرضه کرده این سیستم میتواند فرمانهای صوتی راننده را به ۲۷ زبان مختلف بفهمد و اجرا کند.
در این خودرو از طریق یک نمایشگر ۱۲.۱ اینچی که در امتداد کنسول وسط قرار داده شده، اطلاعات نمایش داده میشود. یک نمایشگر ۱۲.۱ اینچی دیگر روبروی فرمان تعبیه شده که اطلاعات را به صورت سهبعدی و با توجه به زاویه دید راننده نمایش میدهد. برای سرنشینان عقب هم دو نمایشگر تعبیه شده است. همه این نمایشگرها به یکدیگر وصل هستند و میتوان فیلم و اطلاعات را بین آنها رد و بدل کرد.
بنز برای راحتی سواری این خودرو، کمکفنرهایی ساخته که این مدل خودرو مسیر را هزار بار در ثانیه بررسی کرده و فنرها را با توجه به وضعیت جاده تنظیم میکند. این سیستم در صورت احتمال تصادف از پهلو، در کسری از ثانیه ارتفاع ماشین را هشت سانتیمتر افزایش میدهد تا ضربه به کف خودرو که محکمتر است وارد شود و سرنشینان آسیب کمتری ببینند. همچنین برای اولین بار یک کیسه هوا در پشت صندلی جلو برای سرنشینان عقب قرار داده شده که احتمال آسیب را تا حد زیادی کاهش میدهد.
صندلیهای نسل جدید این سدان لوکس بنز، ۱۸ موتور دارد و علاوه بر گرم و خنک شدن، سرنشینان را با ده روش مختلف ماساژ میدهد. تعدادی از ۳۱ بلندگوی سیستم صوتی خودرو هم در داخل صندلیها قرار داده شده تا به گفته مرسدس-بنز کیفیت موسیقی که سرنشینان میشنوند به خوبی یک استودیوی صدا برداری باشد.
با این حال جالب است بدانید که بسیاری از این فنآوریها جدید نیستند و قبلا در خودروهای شرکتهای دیگر نظیر آئودی استفاده شدهاند. اما آنچه احتمالا برای اولین بار با نسل جدید بنز کلاس S به صنعت خودرو معرفی خواهد شد، قابلیت رانندگی بدون نظارت راننده است.
بنابر گزارش بی بی سی، سیستمهای خودران موجود در بازار در حال حاضر در سطح ۲ هستند. در این سطح، بخشی از کنترل به خودرو سپرده میشود، اما راننده همیشه باید هشیار بوده و دستش را روی فرمان نگه دارد. بنز میخواهد اولین کارخانهای باشد که خودروهایش در سطح ۳ خودران است. در این سطح راننده میتواند در مسیرهایی محدود پس از سپردن رانندگی به خودرو، نگاهش را از جاده بردارد.
شرکت خودروسازی بنز اعلام کرده که سیستم خودران را از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در آلمان عرضه خواهد کرد. احتمالا این سیستم بیشتر در ترافیکهای سنگین استفاده خواهد شد و ماشین میتواند تا سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت کنترل را در اختیار داشته باشد. تنها شرط این است که راننده باید در موقعیتی باشد که ظرف ده ثانیه بتواند کنترل خودرو را در اختیار بگیرد.