تعلیق دیدار دولت مستعفی یمن با تیم ناظران سازمان ملل

تعلیق دیدار دولت مستعفی یمن با تیم ناظران سازمان ملل
سه شنبه 18 شهريور 1399 - 13:49

دولت مستعفی یمن اعلام کرد، تا زمانی که «ابهیجیت گوها» رئیس تیم ناظران سازمان ملل در اجرای توافق آتش‌بس «الحدیده» و بازاستقرار نیروها تغییر نکند دیگر با این تیم دیداری انجام نخواهد داد.

العالم- یمن

دولت مستعفی یمن دیدار با تیم ناظران سازمان ملل را تا زمان تغییر رئیس آن «ابهیجیت گوها» به حالت تعلیق درآورد.

گوها سومین رئیس تیم ناظران سازمان ملل از زمان امضای توافق استکهلم در دسامبر ۲۰۱۸ است و پیش از وی «مایکل لولسگارد» و «پاتریک کامرت» این منصب را بر عهده داشتند.

«خالد الکوکبانی» از اعضای تیم دولت مستعفی در کمیته بازاستقرار نیروها در الحدیده که تحت نظارت سازمان ملل است در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» مدعی شد، تیم سازمان ملل در الحدیده فقط بر اساس منافع خود عمل می‌کند نه بر اساس چارچوب‌هایی که بر آن توافق شده است.

وی در ادامه تیم سازمان ملل را به تلاش برای کسب رضایت صنعاء به عنوان طرفی که کنترل الحدیده را در دست دارد، متهم کرد.

تیم سازمان ملل در اکتبر ۲۰۱۹ پنج نقطه دیدبانی برای نظارت بر روند آتش‌بس در الحدیده ایجاد کرد.

شهر استکهلم سوئد در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۷ (شش دسامبر ۲۰۱۸) به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان داد.

آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده از ۲۷ آذرماه ۱۳۹۷ (۱۸ نوامبر ۲۰۱۸) وارد مرحله اجرا شده است، اما ائتلاف سعودی با انجام حملات مداوم، هر روز آن را نقض می‌کند به نحوی که این آتش‌بس در آستانه شکست قرار گرفته است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها