تحریم‌های واشنگتن علیه وزرای لبنانی؛ یک تیر و دو نشان

تحریم‌های واشنگتن علیه وزرای لبنانی؛ یک تیر و دو نشان
پنج‌شنبه 20 شهريور 1399 - 11:09

زمانی‌که رئیس‌جمهور فرانسه تحرکات و سفرهایش درباره لبنان را آغاز کرد، تصور بر این بود که او مجوز بین‌المللی با چاشنی فرانسوی را برای حل بحران لبنان دارد، ولی اظهارات سفیر آمریکا در بیروت، در آستانه دومین سفر "امانوئل مکرون" به بیروت قابل توجه بود که گفت طرح ابتکاری پاریس برای حل بحران لبنان، "تنها به فرانسوی‌ها مربوط می‌شود".

العالم- کشکول

اظهارات "دوروتی شیا" سفیر آمریکا در بیروت به این معنا است که لبنانی‌ها سطح توقعات‌شان را از تحرکات رئیس‌جمهور فرانسه بالا نبرند. همین واکنش آمریکا مورد توجه محافل لبنانی و فرانسوی قرار گرفته است. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو وزیر سابق لبنان به نام‌های "یوسف فنیانوس" و "علی حسن خلیل" را به دلیل فساد و ارائه کمک‌های مادی به حزب‌الله تحریم می‌کند.

چندین نکته درباره این موضوع قابل ذکر است...

= دیفینانوس و حسن خلیل، حزب‌الله را یک حزب سیاسی می‌دانند که از مشروعیت مردمی و قانونی برخوردار است. از این منظر، ادعای آمریکا مبنی بر اینکه تعامل این دو وزیر با حزب‌الله، فساد است، مداخله در امور لبنان محسوب می‌شود به‌ویژه اینکه دولت آمریکا سابقه‌ای بسیار طولانی در تعامل با طرف‌های غیرقانونی و تروریستی در داخل ایالات متحده و خارج دارد.

= موضوع قابل توجه در اظهارات "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا این بود که ادعا کرده حزب‌الله برای بقای خود به نظام فاسد سیاسی در لبنان وابسته است، و طرفی که از آن حمایت می‌کند در تامین مالی تروریسم سهیم است. این اظهارات بدان معناست که موضع آمریکا در جهتی کاملا متفاوت با رویکرد فرانسه برای حل بحران لبنان و مبتنی بر این اساس است:

نخست: پیشبرد امور برای ایجاد طبقه سیاسی یا ساختار سیاسی جدید در لبنان است به گونه‌ای که حزب‌الله- به عنوان یک حزب سیاسی که نماینده‌ای برای خود در پارلمان دارد و منتخب ملت است- در طبقه یا ساختار جدید حضور نداشته باشد. ارکان این طبقه جدید نیز طرف‌هایی هستند که درباره طرح مکرون ملاحظاتی دارند و موافقت با آن را مشروط به دور کردن حزب‌الله از این طبقه می‌کنند.

دوم: بهره‌برداری از اوضاع اقتصادی وخیم در لبنان برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های واشنگتن است که هدف نهایی‌شان هدف قرار دادن حزب‌الله و در واقع ایران است که محور مقاومت در منطقه را رهبری می‌کند. از این‌رو، آمریکا حسن خلیل را تحریم کرده چرا که او وابسته به جنبش "امل" است که شریک مهم حزب‌الله در مقاومت و در سیاست به‌شمار می‌رود.

سوم: تلاش برای احیای نیروهای سیاسی لبنان است که تحت حمایت واشنگتن هستند و همپیمانان عربِ واشنگتن برای بقای این نیروها، پول تزریق می‌کنند.

بنابراین، آنچه از موضع ایالات متحده در مرحله بعدی انتظار می‌رود هدف قرار دادن بیروت از چند جبهه است و تلاش برای خنثی کردن تولد دولت جدیدی است که گام‌های زیادی را بعد از سفر مکرون برداشته است. آمریکا همچنین تلاش می‌کند امور را به مرحله قبل از سفر مکرون بازگرداند.

افزون بر این، دولت ترامپ تلاش می‌کند که در روند انتقال به مرحله تدوین ساختار سیاسی جدید در لبنان، که طرح ابتکاری مکرون درباره آن نوید داده، سنگ‌اندازی کند تا به پاریس فرصت برپایی جشن حل بحران لبنان را ندهد.

آمریکا با شلیک موشک‌های خرابکارانه‌اش به سمت بیروت و پاریس، امور را به نقطه صفر بازمی‌گرداند، این یعنی بازگشت تحرکات، فتنه‌برانگیز و تحریک‌کننده است. لذا ضرورت دارد در این مرحله گام‌ها برای تشکیل دولت جدید، سریعا برداشته شود به‌ویژه اینکه با توجه به وعده مکرون، حمایت بین‌المللی از آن در مرحله کنونی فراهم است.

حسین الموسوی

پربیننده ترین خبرها