یک روزنامه اسرائیلی فاش کرد؛

نقش «تونی بلر» در عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی

نقش «تونی بلر» در عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی
پنج‌شنبه 20 شهريور 1399 - 18:21

یک روزنامه اسرائیلی نقش مهم «تونلی بلر» نخست‎وزیر اسبق انگلیس در عادی سازی روابط ابوظبی و تل آویو و انجام دیدارهای محرمانه میان طرفین طی سال‌های گذشته را برملا کرد.

العالم- امارات

به گزارش العالم، روزنامه عبری‌زبان "یسرائیل هیوم" نوشت که "تونی بلر" نخست‌وزیر اسبق انگلیس، که در مقام فرستاده ویژه کمیته بین‌المللی چهارگانه برای روند سازش در خاورمیانه فعالیت می‌کرد، نقش مهمی در علنی کردن ائتلاف میان اسرائیل و امارات ایفا کرده است.

"دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه 23 مرداد طی بیانیه‌ای اعلام کرد، امارات و اسرائیل با نظارت آمریکا به توافقی برای "عادی‌سازی کامل روابط" دست پیدا کرده‌اند.

این روزنامه عبری‌زبان به نقل از بلر، تصریح کرد که او در ساماندهی نشست‌هایی که میان "اسحاق مولخو" فرستاده ویژه سابق "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر اماراتی- که نامش ذکر نشده است- در لندن، ابوظبی و نیکوزیا( پایتخت قبرس) برگزار می‌شد، نقشی پررنگ داشت.

این روزنامه خاطرنشان کرد، نشست‌هایی که مولخو و وزیر اماراتی طی سال‌ها برگزار می‌کردند بستر ائتلاف کامل میان ابوظبی و تل‌آویو را فراهم کرده که به نهادینه شدن این روابط دوجانبه و انتقال آن از حالت محرمانه به علنی منجر شد.

طبق این گزارش، دیدارهای محرمانه میان وزیر اماراتی و مولخو از سال 2015 تا 2018 ادامه یافت تا اینکه این مسئول اسرائیلی به دلیل اتهامات مربوط به فساد مالی، مجبور به استعفا شد.

بلر به این روزنامه گفته است که دیدارهای مولخو و وزیر اماراتی با مشارکت و هماهنگی او انجام می‌شد و بعد از مدتی، این نشست‌ها به صورت دوجانبه ادامه یافت.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، دیدارها میان مولخو و وزیر اماراتی در بازسازی اعتماد میان ابوظبی و تل‌آویو، به‌ویژه بعد از ترور "محمود المبحوح" از رهبران حماس در دبی در سال 2010، سهیم بود.

مولخو در نشست‌های محرمانه با وزیر اماراتی، پیام‌های نتانیاهو را به رهبری امارات منتقل می‌کرد که مدتی بعد، تحکیم روابط میان دو طرف به تماس تلفنی میان نتانیاهو و "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی منجر شد و نقطه اوج این تماس‌ها، سفر محرمانه نتانیاهو به امارات در سال 2018 بود که خبر آن را اخیرا روزنامه "یدیعوت آحارونوت" فاش کرد.

بلر با بیان اینکه عقب‌نشینی اسرائیل از اجرای طرح الحاق در بسترسازی برای ائتلاف علنی نقش داشت، تأکید کرد که دیدارهای محرمانه میان مولخو و وزیر اماراتی بود که روند عادی‌سازی میان ابوظبی و تل‌آویو را کلید زد.

پربیننده ترین خبرها