در صورت شکست ترامپ، شیوخ سازشکار عربی چه سرنوشتی دارند؟

در صورت شکست ترامپ، شیوخ سازشکار عربی چه سرنوشتی دارند؟
يکشنبه 23 شهريور 1399 - 16:21

کارشناسان و ناظران اتفاق نظر دارند که هدف واقعی عادی‌سازی امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، نجات دادن ترامپ و نتانیاهو از بحران‌های داخلی‌شان است؛ چرا که این دو فرد به دنبال ایجاد دستاوردهایی به منظور پیروزی در انتخابات هستند، در حالی‌که رژیم‌های بحرین و امارات در این معادله بسیار متضرر خواهند شد.

العالم- نظرکده

کارشناسان روابط بین‌الملل معتقدند، مرور حافظه تاریخ و تجربه مصر در برقراری روابط با رژیم اشغالگر تأکیدی بر این است که ملت مصر فقیرتر شدند و "انور السادات" رئیس‌جمهور وقت مصر،که به صلح با اسرائیل و به رسمیت شناختن این رژیم اقدام کرد، مُرد.

کارشناسان همچنین نگاهی به تجربه لبنان انداخته و متذکر شدند، زمانی‌که "بشیر الجمیل" رئیس‌جمهور اسبق لبنان به رژیم صهیونیستی چشم دوخت تا بر طرف مقابلش در داخل لبنان پیروز شود، نتیجه آن شد که بشیر الجمیل کشته شد و تیمش شکست خوردند و بهای آن را همچنان تا به امروز می‌پردازند. همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین که با پیمان اسلو در مقابل توقف شهرک‌سازی موافقت کردند ولی در تبع آن، "یاسر عرفات" کشته شد و شهرک‌سازی گسترش یافت. از این ‌رو حساب باز کردن حکومت‌های عربی خلیج‌فارس بر عادی‌سازی به عنوان راهکاری برای ایجاد رفاه و امنیت در کشورهای‌شان بی‌نتیجه است و نتانیاهو و ترامپ نیز توان آن را ندارند.

کارشناسان خاطرنشان کردند، اقدام بحرین برای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل که بعد از گام مشابه امارات انجام شد، غافلگیر کننده نبود.

کارشناسان به اظهارات "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله اشاره می‌کنند که تأکید کرده است: " برافتادن نقاب‌ها و علنی شدن آنچه که در گذشته به صورت محرمانه صورت می‌گرفت، مساله خوبی است. زمانی که جبهه‌های امت از تمام کسانی که ضربه می‌زدند و توطئه می‌کردند، پاک شود، این مساله خوبی است؛ هرچند که دردناک باشد. آن اجماع نظر عربی و طرح صلح عربی در مقابل توافقی که امارات به تنهائی با اسرائیل امضا کرده است، کجاست."

در مقابل، سیاسیون تأکید دارند که به دنبال مخالفت مردم بحرین با عادی‌سازی و اقدام آنها به آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی و تصویر "حمد بن عیسی" پادشاه در منطقه "الدیه" و "السنابل"، رژیم آل خلیفه خود را در معضلی بزرگ فرار داده است.

تحلیلگران افزودند، آل‌خلیفه و شخص ملک حمد برای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل له ‌له می‌زنند تا خودشان را از خشم ملت بحرین و انقلاب‌شان نجات دهند.

آنها خاطرنشان کردند، شتاب آل‌خلیفه و آل نهیان برای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر به دنبال وعده‌های ترامپ و رویاهای پوچ و شیطانی او است که ادعا می‌کند صلح و ثبات و امنیت را به ملت‌های کشورهای سازشکار ایجاد می‌کند.

کارشناسان تأکید کردند، محور مقاومت مقابل محور شیطان به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی، که هیچ دستاوردی واقعی نداشته‌اند، پیروز خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها