تظاهرات شهروندان ترکیه در اعتراض به اهانت مجله فرانسوی به ساحت نبی اکرم (ص)

تظاهرات شهروندان ترکیه در اعتراض به اهانت مجله فرانسوی به ساحت نبی اکرم (ص)
دوشنبه 24 شهريور 1399 - 11:38

شهروندان ترکیه در اعتراض به اهانت مجله فرانسوی «شارلی ابدو» به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) در شهر استانبول، تظاهرات برگزار کردند.

العالم ـ ترکیه

بنابر گزارش روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان در میدان «بایزید» شهر استانبول پلاکاردهایی با مضمون هشدار به مجله شارلی ابدو و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در دست داشتند.

وزارت خارجه ترکیه تصمیم مجله فرانسوی را به علت انتشار یک کاریکاتور دیگر که در آن به مذهب و ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) اهانت شده را محکوم کرد.

مکرون در واکنش به انتشار این کاریکاتور موهن، از اقدام مجله فرانسوی با عنوان «آزادی کفرگویی» دفاع کرده است.

«نورالدین شیرین» سردبیر اتاق خبر شبکه تلویزیونی «قدس» ترکیه هشدار داد که مکرون بخاطر گستاخی در شرق مدیترانه و حمایت از اهانت به اسلام با بهانه آزادی بیان، تاوان سنگینی را خواهد داد.

به گزارش ایرنا، چند روز پیش، بار دیگر مجله شارلی ابدو کاریکاتور توهین‌آمیز پنج سال پیش خود به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) را که به کشته شدن شماری از کارکنانش ختم شده‌ بود، انتشار داد. در جریان حمله مسلحانه به دفتر شارلی ابدو که در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد، در مجموع ۱۷ نفر از جمله ۱۲ عضو تحریریه این مجله و سه تن از مهاجمان کشته شدند. از طرفی انتشار مجدد کاریکاتور همزمان با محاکمه ۱۳ نفر از حمله‌کنندگان به دفتر این نشریه شده است.

اما اینکه با وجود خطراتی که متوجه شارلی ابدو است، چرا این نشریه همواره به چاپ و انتشار کاریکاتوری پیامبر اسلام(ص) مبادرت می‌ورزد، جای سوال است. شارلی ابدو در آبان سال ۱۳۹۰ هم شماره‌ای را به هجو در مورد قوانین شریعت اختصاص داد و کاریکاتوری از پیامبر اسلام(ص) را روی جلدش چاپ کرده بود که باعث اعتراض در بسیاری از کشورهای اسلامی شد.

پربیننده ترین خبرها