آزمایش بالینی واکسن اروپایی- آمریکایی کرونا آغاز شد

آزمایش بالینی واکسن اروپایی- آمریکایی کرونا آغاز شد
دوشنبه 24 شهريور 1399 - 11:59

شرکت داروسازی «جانسن» شعبه بلژیکی شرکت «جانسون اند جانسون» از آغاز کارآزمایی بالینی واکسن احتمالی کووید-۱۹ در سه کشور اروپایی اسپانیا، بلژیک و آلمان روی ۵۵۰ داوطلب خبر داد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش نشریه لا وانگواردیا، مرحله نخست آزمایش بالینی واکسن احتمالی ویروس کرونا تولیدی شرکت دارویی بلژیکی «جانسن» از امروز (دوشنبه) در اسپانیا آغاز خواهد شد. براساس اطلاعات وزارت بهداشت اسپانیا، آزمایش انسانی این واکسن در بیمارستان‌های «مارکس د والدسیا»، «لا پاز» و «لا پرینسسا» انجام می‌شود.

«جانسن فارماسئوتیکال» Janssen Pharmaceutica شعبه بلژیکی شرکت داروسازی «جانسون اند جانسون» آمریکا است.

براساس اطلاعات این شرکت، کارآزمایی بالینی واکسن جانسن که این مرحله روی ۱۹۰ داوطلب شامل دو گروه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال و ۶۵ سال به بالا انجام می‌شود، حدود چهار تا شش هفته طول می‌کشد. سلامت کامل داوطلبان و عدم ابتلا به این بیماری تا پیش از تزریق واکسن از شروط تایید داوطلبان برای آزمایش این واکسن است.

براساس اعلام این شرکت داروسازی، نتایج اولیه آزمایش واکسن جانسن در ایجاد ایمنی در برابر ویروس کرونا موفقیت آمیز بوده و از تکثیر ویروس در سطوح مختلف دستگاه تنفسی جلوگیری می‌کند.

«آلبرتو بوروبیا» محقق گروه داروسازی و واحد مرکزی تحقیقات بالینی بیمارستان «لا پاز» (UCICEC) در توضیح این مرحله گفت: دوزهای مساوی به داوطلبان تزریق شده تا به این ترتیب با شبیه سازی یک عفونت، ارگانیسم داوطلبان از لحاظ تولید و یا عدم تولید آنتی بادی‌ها ارزیابی شود.

به گفته شرکت جانسن، علاوه بر اسپانیا، مرحله دوم این تحقیقات در کشورهای بلژیک و آلمان نیز انجام می‌شود که به این ترتیب مجموع داوطلبان در این سه کشور اروپایی به ۵۵۰ نفر می‌رسد.

اسپانیا که با ثبت بیش از ۵۷۶ هزار مورد ابتلا، بالاترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را در غرب اروپا دارد، همچنین در حال همکاری با شرکت داروسازی بریتانیایی آسترازنکا است.

به گزارش ایرنا، تلاش‌ جهانی برای ساخت واکسن کرونا در حالی ادامه دارد که روسیه ماه گذشته از نخستین واکسن کرونا در جهان پرده برداری کرد و «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری این کشور از احتمال ثبت دومین واکسن کرونای روسی در ماه میلادی آینده خبر داده است.

طبق آمار «ورلدو میترز»، تا این لحظه افزون بر ۲۹ میلیون و ۱۸۵ هزار نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌ و همچنین بیش از ۹۲۸ هزار نفر هم بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

پربیننده ترین خبرها