آیا کره شمالی معاملات ترامپ را بهم می زند؟/ پیونگ یانگ اولین موشک بالستیک زیردریایی خود را شلیک می کند

آیا کره شمالی معاملات ترامپ را بهم می زند؟/ پیونگ یانگ اولین موشک بالستیک زیردریایی خود را شلیک می کند
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 17:20

نامزد رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی روز چهارشنبه گفت: کره شمالی ممکن است اولین موشک بالستیک زیر دریایی خود را ماه آینده میلادی در سالگرد تاسیس حزب کارگران، حزب حاکم بر این کشور، آزمایش کند.

العالم - آسیا

«وون اینچول» روز چهارشنبه در دفاعیه مکتوب خود که برای مجلس ملی کره جنوبی ارسال کرده بود افزود: کره شمالی در مرحله تولید و آزمایش موشک بالستیک قابل پرتاب از طریق زیر دریایی (SLBM) جدید است با این حال این کشور هنوز به سطح تولید انبوه یا استقرار آن نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه کره جنوبی هرگونه تحرکات کره شمالی را زیر نظر دارد افزود: اعتقاد بر این است که کره شمالی در حال توسعه موشک های بالستیک برد کوتاه برای سکوهای مختلف است ما قادر به شناسایی موشک های بالستیک جدید هستیم و هنگامی که سیستم های راداری هشدار دهنده سریع به بهره برداری برسند ، قابلیت شناسایی این موشک ها بیشتر افزایش می یابد.

وون در پاسخ به سوالی در مورد احتمال میزبانی کره جنوبی از موشک های استراتژیک آمریکا مانند موشک های بالستیک میان برد، گفت: هیچ بحث رسمی در مورد این موضوع انجام نشده است ما موضوع را بررسی نکرده ایم و چنین برنامه هایی نداریم.

وون که در حال حاضر به عنوان رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش فعالیت می کند ماه گذشته میلادی به عنوان رئیس جدید ستاد مشترک ارتش به عنوان جانشین ژنرال «پارک هان کی» معرفی شد.

یونهاپ نوشته است اظهارات وون بیانگر تغییرات ارزیابی کره جنوبی از وضعیت کره شمالی است زیرا ژنرال "سوه ووک" نامزد وزیر دفاع این کشور روز دوشنبه گفته بود که با توجه به مدت زمان اندک باقیمانده تا سالگرد تاسیس حزب کارگران کره شمالی در ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر ۱۳۹۹)، شانس پرتاب این نوع موشک ها بسیار کم است.

همزمان، وب سایت شمال ۳۸ ایالات متحده آمریکا که وضعیت کره شمالی را رصد می کند با انتشار تصاویری ادعا کرده است تحرکات در کارخانه کشتی سازی سینپو ممکن است نشانه آزمایش قریب الوقوع یک موشک زیر دریایی باشد اگرچه هیچ شاخص دیگری از آماده سازی برای پرتاب این موشک مشاهده نشده است.

در تحولی دیگر «لی این یانگ» وزیر وحدت کره جنوبی روز چهارشنبه خواستار آن شد تا کره شمالی شد توافقاتی را که رهبران دو کره طی مذاکرات اجلاس 2018 به دست آوردند پیش ببرند.

لی در اولین سفر خود به روستای «پانمونجوم» در مرز دو کره از زمان تحلیف خود در خرداد ماه همچنین ابراز امیدواری کرد هرچه سریعتر خطوط ارتباطی قطع شده و گفت و گوی «آزاد باز» بین دو کره از سر گرفته شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها