بن‌سلمان عادی‌سازی را قبل از رونمایی آغاز کرد

بن‌سلمان عادی‌سازی را قبل از رونمایی آغاز کرد
يکشنبه 30 شهريور 1399 - 21:47

همزمان با تشدید تعدی ‌های شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی، روزنامه سعودی "عرب‌نیوز" به مناسبت سال عبری جدید، تصویر پروفایل و تصویر جلد خود را در توییتر به تصاویری حاوی عبارت "شانا توفا" (سال خود به زبان عبری) تغییر داد.

العالم- کشکول

"عیران عتصیون" از مسئولان ارشد در وزارت خارجه رژیم اشغالگر قدس، در صفحه کاربری خود در توییتر، نوشته است امور در حال تغییر است. به نظر می‌رسد مسئول عتصیون از این توییت، گرایش رژیم سعودی به عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل است.

روزنامه عرب نیوز را شرکت تحقیقات و انتشارات عربستان منتشر می‌کند و روزنامه "الشرق الاوسط" و مجله "سیّدتی" نیز زیر نظر این شرکت منتشر می‌شود که تحت کنترل خانواده ملک سلمان است و در حال حاضر، "محمد بن سلمان" مستقیما خود آن را اداره می‌کند.

چند روز پیش نیز روزنامه آمریکایی "وال‌استریت ژورنال" که نزدیک به "دونالد ترامپ" است، از وجود اختلافات میان ملک سلمان و پسرش، محمد درباره امضای توافق صلح با رژیم اسرائیل خبر داد؛ مشابه توافقی که اخیرا بحرین و امارات با این رژیم امضا کردند. طبق این گزارش، ملک سلمان به شدت مخالف عادی‌سازی روابط با اسرائیل بوده اما پسرش درصدد ملحق شدن به ابوظبی و منامه در زمینه عادی سازی روابط با تل‌آویو است.

این مسئول اسرائیلی فاش کرد، ولیعهد سعودی بستر را برای عادی‌سازی میان ریاض و تل‌آویو بعد از مرگ پدرش، ملک سلمان که بسیار پیر و مریض است، آماده می‌کند. او گفت: "ولیعهد سعودی در حال رایزنی با برخی کشورهای عربی، از جمله سودان، برای عادی‌سازی با دولت عبری است." وی خاطرنشان کرد که این شاهزاده جوان سعودی دستوراتی را به سردبیران روزنامه‌های کشورش برای پوشش سازنده و مثبت اخبار مربوط به توافق‌های صلح داده است.

به نظر نمی‌رسد که این اظهارات مسئول اسرائیلی دور از واقعیت باشد؛ چرا که ریاض از طریق موافقت با عبور هواپیمای اسرائیلی به مقصد امارات از آسمان عربستان و نیز رویکرد رسانه‌های سعودی درباره موضوع عادی‌سازی گام‌هایی را به سمت عادی‌سازی میان ریاض و تل‌آویو برداشته است.

ولی عربستان سعودی در صورت عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی جایگاه و اعتبار خود را در جهان عرب و جهان اسلام از دست خواهد داد؛ چرا که فلسطین و بیت‌المقدس از اهمیت ویژه‌ای در جهان اسلام و در میان مسلمانان سرتاسر جهان دارد. از سوی دیگر، این اقدام احتمالی، پیامدهای بسیار خطرناکی در داخل خاندان حاکم سعودی خواهد داشت؛ چرا که برخی از این شاهزاده‌ها منتظر اشتباه و خطای جدید ولیعهد سعودی هستند تا علیه او شورش کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها