مصری ها عرش ظالمان را به لرزه درآوردند!!

مصری ها عرش ظالمان را به لرزه درآوردند!!
دوشنبه 31 شهريور 1399 - 19:17

کاربران شبکه های اجتماعی در مصر و شماری از کشورهای عربی به تظاهرات اعتراض آمیز گسترده در چندین استان مصر  واکنش نشان دادند.

العالم ـ داغ های مجازی

همزمان با تظاهرات روز گذشته در برخی مناطق و شهرهای مصر، هشتگ های بسیاری از جمله "حکومت نظامیان ساقط گردد، انقلاب آغاز شد، سیسی برو، میدان التحریر" در توییتر تبدیل به ترند شدند. این تظاهرات بنا به درخواست محمد علی تاجر و معارض مصری علیه سیسی برگزار شد.

تظاهرکنندگان شعارهایی علیه سیسی سردادند و خواستار برکناری او از قدرت شدند. آنها نسبت به اقدامات و تدابیر نظام حاکم و نابسامانی اوضاع اقتصادی ابراز خشم و نارضایتی کردند.

برخی ویدئوها نشان داد که نیروهای نظامی می کوشیدند که تظاهرکنندگان را به زور متفرق کنند. بسیاری از تظاهرکنندگان نیز بازداشت شدند، معترضان نیز به خودروهای پلیس حمله کرده، آنها را منهدم کردند. محمد علی از مردم خواست تا برای سرنگونی نظام سیسی به خیابان ها بیایند و علیه فقر و برای آزادی مصر تظاهرات کنند.

کاربری به نام "عمر بن عبدالعزیز" در توییتی نوشت: اکثر کسانی که از این تحرکات و اعتراضات در مصر به وحشت افتادند، حاکمان فاسد در کشور نیستند بلکه حامیان مالی آنها در ریاض و ابوظبی و نیز لابی صهیونیستی هستند.

"فرعون مصر" نیز توییت کرد: ملت از کما بیرون آمد و دیوار ترس فروریخت. اینک تظاهراتی گسترده در منطقه صعید مصر و قاهره برپاست.

کاربری تحت نام "ismail ibrahim" در حساب رسمی خود در توییتر نوشت: خواهشا کسانی که دیروز در تظاهرات حضور نداشتند، امروز به خیابانها بیایند، همه باید به وظایف خود عمل کنند. نوشته های شما در توییتر مهم است؛ اما حضور شما در خیابان ها مهمتر است.

کاربر دیگری نوشت: به اذن خدا، آرام نخواهیم گرفت تا بار دیگر میدان را آزاد کنیم و علیه ظالم قاتل شعار دهیم. هنگامی که وارد میدان می شوی، شادی برادرانت که از 9 سال تاکنون در زندانها بسر می برند را تصور کن. امیدواریم که مردم از خواب غفلت بیدار شوند... در میدان تجمع خواهیم کرد.

عبدالرحیم القناوی نیز توییت کرد: مهم این است که همچنان به راه خود ادامه دهیم، مانند سال 2011 عمل کنیم. باید تا روز جمعه همچنان به خیابانها بیایم. اگر فردا اتفاقی نیفتد یعنی فرصت را از دست دادیم سال گذشته نیز مرتکب همین اشتباه شدیم. بنابراین هرکسی که در هر منطقه از مصر دست به هر اقدامی علیه نظام زده است فردا نیز به فعالیتهایش ادامه دهد.

"Mahmoud Refaat" ویدئویی منتشر کرد و نوشت: تظاهرکنندگان در تمام استانهای مصر که به خیابانها آمدند باید بدانند که دیگر راهی برای بازگشت وجود ندارد. عقب نشینی و بازگشت به معنای کشتار آنها و خانواده هایشان است. همه جنایتهای سیسی علیه غیرنظامیان را دیده و یا شنیده اند .... میدان التحریر را به یاد آورید.

محمد عادل نیز توییت کرد: برخی می گویند که تظاهرات به هرج و مرج و اشفتگی منجر می شود. اما آیا هرج و مرجی بالاتر از ربودن یک میهن و بازداشت 60 هزار بیگناه و ناپدید شدن و قتل برخی از آنها و تورم و فقر و نبود آموزش و بهداشت و خدمات وجود دارد؟ در حالی که ارتش بر اقتصاد کشور مسلط است و سیسی کاخ می سازد...

این تظاهرات اعتراض آمیز که روز گذشته برگزار شد و تا بامداد امروز در شماری از استانهای مصر ادامه داشت، تظاهراتی منحصربه فرد است. این تظاهرات در ادامه تظاهرات 20 سپتامبر 2019 است. کشور از یک سال پیش تاکنون شاهد چنین تظاهراتی نبوده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها