اسماعیل هنیه: حماس و فتح متوجه یک تهدید مشترک هستند

اسماعیل هنیه: حماس و فتح متوجه یک تهدید مشترک هستند
جمعه 4 مهر 1399 - 14:20

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت‌و‌گوهای استانبول میان فتح و حماس را بسیار ضروری دانست و گفت که هر دو گروه متوجه مسائلی که مسأله فلسطین را تهدید می‌کند، هستند.

العالم - فلسطین اشغالی

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از نشست داخلی این جنبش برای بحث در خصوص توافقات صورت گرفته با جنبش فتح خبر داد.

به نوشته وبگاه القدس العربی، هنیه در بیانیه‌ای گفت که جنبش حماس بر اهمیت بالای گفت‌و‌گوهای ملی با فتح واقف است و در نشستی تصمیم مناسب در خصوص توافقات صورت گرفته در استانبول را خواهد گرفت.

او تأکید کرد که این گفت‌و‌گوها نشان از این دارد که فتح و حماس در خصوص تهدیدی که فلسطین را در بر گرفته، احساس مشترکی دارند و هر دو گروه اراده و نگاه مشترکی در خصوص لزوم برپایی دوباره نهادهای فلسطینی در چارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین در کرانه باختری و غزه دارند.

اسماعیل هنیه افزود: «تفاهمات صورت گرفته با برادران فتح در چارچوب آماده‌سازی مسیر گفت‌و‌گوهای ملی فراگیر است و در این گفت‌وگوها چارچوب جامعی برای رسیدن به نتایج حاصل شده در خصوص پرونده‌های مورد اختلاف به دست آمد.»

رئیس دفتر سیاسی حماس تفاهمات صورت گرفته در نشست ترکیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت که این تفاهمات بر اساس توافقات پیشین در قاهره به ویژه توافق سال ۲۰۱۱ به دست آمد.

روز پنجشنبه نمایندگان فتح و حماس پس از سه روز گفت‌و‌گو در ساختمان کنسولگری فلسطین در استانبول ترکیه به یک چارچوب کلی برای حل و فصل و اختلافات دیرینه دست یافتند که برگزاری انتخابات زودهنگام نیز جزئی از آن بود.

پس از انتخابات مجلس قانون‌گذاری سال ۲۰۰۶ که با پیروزی حماس همراه بود، «محمود عباس» حاضر به تفویض قدرت به حماس و قبول نخست‌وزیری «اسماعیل هنیه» نشد و جنبش حماس نیز در غزه طی درگیری‌های شدیدی، کنترل این منطقه را به دست گرفت و عناصر فتح را بیرون راند. از آن پس جنبش فتح که در تشکیلات خودگردان نمود یافته کنترل کرانه باختری و جنبش حماس نیز کنترل غزه را بر عهده دارد.

حل اختلافات فتح و حماس در شرایطی که برخی کشورهای عربی به سمت سازش با رژیم صهیونیستی سوق پیدا کرده‌اند، توجه محافل منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود جلب کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها