فراخوان «ولید المعلم» به تشکیل جبهه واحد برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

فراخوان «ولید المعلم» به تشکیل جبهه واحد برای مقابله با تحریم‌های آمریکا
يکشنبه 6 مهر 1399 - 08:15

وزیر خارجه سوریه در سخنرانی سالانه برای مجمع عمومی سازمان ملل، از کشورهای تحریم‌شده خواستار تشکیل جبهه‌ای واحد برای مقابله کردن با اثرات تحریم‌های آمریکا شد.

العالم - سوریه

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در سخنرانی خود در هفتاد و پنجمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد (از طریق ویدئوکنفرانس) اعلام کرد، [متاسفانه] دستورکارهای سیاسی همچنان بر دستورکارهای انسانی مقدم است؛ با شیوع کرونا انتظار می‌رفت برخی تحریم‌های یکجانبه علیه ملت سوریه و دیگر ملت‌ها برداشته شود اما این تحریم‌ها به بهانه‌های واهی تشدید هم شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، وی در ادامه به تحریم موسوم به «قیصر» (سزار) اشاره کرد و گفت، هدف از این تحریم اعمال فشار بر ملت سوریه و در تنگنا قرار دادن آن است، درست همان کاری که رژیم اسرائیل درباره فلسطینی‌ها به شیوه‌ای دیگر انجام می‌‎دهد.

المعلم تأکید کرد: ما تأکید می‌کنیم که تحریم‌ها علیه سوریه در تناقض صریح با قانون بین‌الملل است و استثناءات انسانی که از آن سخن می‌گویند در واقعیت وجود ندارد و تنها ادعاهایی برای پوشاندن چهره زشت غیرانسانی است بنابراین ما همه کشورهای آسیب‌دیده از این تحریم‌ها را به تشکیل جبهه واحد برای مقابله با این پدیده و کاستن از تأثیرات آن بر ملتمان فرامی‌خوانیم و این اقدام از طریق همکاری و هماهنگی مشترک و اتخاذ اقدامات عملی در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت، تروریسم همچنان خطری مستمر برای ثبات جهان است و کسانی هستند که برای دستورهای مشکوک، تروریسم را تغذیه می‌کنند.

المعلم در ادامه به انتقاد از دولت ترکیه پرداخت و آن را یکی از حامیان اساسی تروریست‌ها در سوریه و منطقه خواند و گفت، آنکارا ورود دهها هزار تروریست خارجی به سوریه را تسهیل کرد و همچنان از «جبهة النصره» و مانند آن به صورت همه جانبه حمایت می‌کند. این کشور همچنین سیاست تنبیه جمعی علیه یک میلیون سوری در شهر «حسکه» (در شمال سوریه) به دلیل مخالفت آنها با «اشغالگری ترکیه» در پیش گرفته و عمدا آب آشامیدنی آنها را قطع می‌کند.

وی سپس تأکید کرد، حضور نیروهای آمریکایی و تُرک در خاک سوریه غیرقانونی و به معنای کامل کلمه اشغالگری است و سوریه از هیچ تلاش و ابزاری برای پایان دادن به این اشغالگری فروگذاری نخواهد کرد. تمام اقدامات این نیروها به شکل مستقیم یا از طریق ابزارهای تروریستی خود در سوریه، نقض آشکار حاکمیت و استقلال سوریه به شمار می‌رود.

المعلم به جولان هم اشاره کرد و گفت، رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ تا کنون دست به تخلفات گسترده در جولان سوریه زده اما شرایط هر چه برای سوریه سخت باشد بالاخره روزی فرا می‌رسد که دمشق وضعیت فعلی را تغییر خواهد داد و سوریه تأکید می‌کند که جولان سوری بوده و سوری خواهد ماند.

وزیر خارجه سوریه در ادامه بر موضع ثابت این کشور در حمایت از حق ملت فلسطین در ایجاد کشور مستقل فلسطینی با مرکزیت قدس در مرزهای ۱۹۶۷ با همراه ضمانت حق بازگشت آوارگان تأکید کرد.

المعلم سپس بر حمایت دمشق از مواضع جمهوری اسلامی ایران در مقابله با سیاست‌های آمریکا که با هدف شکست توافق هسته‌ای و بر هم زدن ثبات در منطقه انجام می‎‌شود، تأکید کرد و گفت: این سیاست میزان بی توجهی دولت آمریکا به قانون بین‌الملل و عدم احترام آن به توافق‌های بین‌المللی را نشان می‌دهد.

وی در پایان تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کوبا و ونزوئلا را نیز محکوم و بر ضرورت احترام به حقوق سیاسی این کشورها و عدم مداخله در امور داخلی‌شان تأکید کرد.

پربیننده ترین خبرها