‘توافق اسرا’ در یمن ، کورسوی امید در موضوع صلح

‘توافق اسرا’ در یمن ، کورسوی امید در موضوع صلح
دوشنبه 7 مهر 1399 - 10:19

نتایج رایزنی ها و توافق های اخیر میان طرف های یمنی و ریاض درباره موضوع اسرا و بازداشت شدگان ، شاید کورسوی امیدی باشد که اگرچه دیرهنگام است، ولی می تواند رکودی را که از ماه ها پیش و یا از زمان توافق های استهکلم در دسامبر 2018 در موضوع صلح به وجود آمده است، از بین ببرد.

العالم - تحلیل روز

توافق اخیر ژنو با وجود نگرانی از اجرایی نشدن آن همانند توافق های سابق، بسیاری از شواهد مثبت و اطمینان بخش را درخود دارد.

اما این بار به نظر می رسد که خوش بینی بیشتری نسبت به دفعات قبل وجود دارد. به ویژه که این توافق، دربردارنده آزادی 15 سعودی و مشارکت عربستان در رایزنی هایی بود که هر بار متهم اصلی شکست در دستیابی به هر توافقی میان طرف های یمنی به شمار می روند و در مقابل، گروه های صنعاء تعاملی مثبت و دائم با موضوع اسرا و همه طرح های و توافق ها برای حل بحران یمن ، توقف جنگ و محاصره دارند.

این توافق همچنین به خاطر راه کارها و بندهایش و قرار داشتن تحت نظارت سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ متمایز است و این مساله، اجرای آن را تضمین می کند و امید می رود که طرف های بین المللی از جمله ائتلاف سعودی و گروه ها در داخل یمن ، نسبت به آن سهل انگاری نکنند و نخواهند که این موضوع انسانی را به هر مانور سیاسی یا نظامی ربط دهند.

جزئیات این توافق ، حاکی از آن است که طرف های آن باید فورا اقداماتی از جمله توافق مبادله اسرا را بر اساس طرح توافق شده اجرا کنند.

این طرح دربردارنده آزادی 1081 اسیر از جمله 681 نفر از اسرای ارتش و کمیته های مردمی یمن در ازای آزادی 400 نفر از طرف مقابل است که 15 نفر از آنان سعودی و 4 نفر آن ها سودانی هستند.

انتظار می رود که کمیته بین المللی صلیب سرخ طی دو هفته آینده، اقدامات و تمهیدات لازم برای تکمیل توافق مبادله اسرا را انجام دهد و این روند، اواسط اکتبر آتی بر اساس طرح زمان بندی شده شروع شود.

طبق این توافق، اسرای دو طرف از طریق هواپیما منتقل می شوند. و تاکید بر این است که بر اساس توافق حاصله در عمان پایتخت اردن طی دو دوره مذاکره در آن جا، مبادله اسرا شامل اسامی موجود در فهرست های امضا شده و در مدت زمان مشخص شده باشد و از اسامی جانبی خودداری شود.

گروه های درگیر در یمن این توافق را پس از چهار دور مذاکره در خصوص موضوع مبادله اسرا، گامی مهم می دانند و امیدوارند که این توافق اجرایی شود.

گروه های صنعاء بر آمادگی خود برای اجرای همه بندهای توافق سوئد در خصوص اسرا با حمایت کامل مسئولان خود تاکید کرده اند.

تیم ملی مذاکره کننده در صنعاء گفته است که برگ برنده های بسیار در اختیار دارد که اجازه آزادی همه اسرا و بازداشت شدگان را به وی می دهد. شاید منظورش ، اسارت بسیاری از اسرای سعودی در نزد ارتش یمن و نیز برتری نظامی و پیروزی های میدانی آن است و همین مساله باعث می شود که از موضع قدرت مذاکره کند.

همچنین این توافق، دربردارنده این پیام اطمینان بخش به خانواده ها ونزدیکان اسرا است، مبنی بر اینکه مسئولان صنعاء به خانواده های آنان توجه می کنند و اوضاع آن ها را پی گیری می کنند وقدردان فداکاری های آنان هستند.

با امضای این توافق، محافل یمنی این مساله را درمی یابند که این اقدام، گامی درجهت از بین بردن رکود ایجاد شده در موضوع صلح و فراهم کردن زمینه برای پیشرفت در روند سیاسی و موضوعات انسانی ، اقتصادی شامل مسائلی مانند بحران حقوق ها ، لغو محاصره ، لغو ممنوعیت گذرگاه ها ، گشایش فرودگاه صنعاء ، حل بحران نفت کش صافر ، آزادی کشتی های توقیف شده حامل سوخت و در نهایت پایان تجاوزگری سعودی و آغاز فرآیند سیاسی باشد. سازمان ملل هم بر این مساله تاکید کرده و گفته باید از توافق مبادله اسرا ، به عنوان نقطه شروعی برای حرکت به سمت توافق به منظور برقراری صلح دائم در یمن استفاده شود.

نویسنده : علی ذهب

پربیننده ترین خبرها