افزایش تلفات در دومین روز از درگیری‌های قره‌باغ

افزایش تلفات در دومین روز از درگیری‌های قره‌باغ
دوشنبه 7 مهر 1399 - 12:13

درگیری‌های مرگبار میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ به روز دوم کشیده شده است.

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، نبردهای مرگبار میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ناگورنو-قره‌باغ به روز دوم کشیده شده است. نیروهای قره‌باغ بامداد دوشنبه از کشته شدن ۱۵ نفر دیگر از افراد خود خبر دادند.

روز یکشنبه نیز نیروهای قره‌باغ از کشته شدن دست کم ۲۳ نظامی و غیرنظامی در این منطقه خبر داده و گفتند بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

دو کشور از سال‌ها پیش بر سر منطقه قره‌‌باغ کوهستانی با هم اختلاف دارند. این منطقه با اکثریت ارمنی به‌طور رسمی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است اما از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۴ در کنترل ارمنستان قرار دارد.

دو طرف در همان سال پیمان آتش‌بس امضا کردند اما این پیمان نیز به اختلافات میان دو کشور پایان نداد.

مناقشه‌ای که مدت‌هاست در جنوب قفقاز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر این منطقه در جریان است، روز یکشنبه به مرگبارترین درگیری نظامی بین دو کشور در چهار سال اخیر تبدیل شد و واکنش قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی را به‌دنبال داشت. روسیه و چین از هر دو طرف درگیر خواسته‌اند از خود خویشتنداری نشان دهند.

ارمنستان و ناگورنو-قره‌باغ (قره‌باغ کوهستانی) حکومت نظامی اعلام کرده و جمعیت مردان خود را بسیج کرده‎اند. جمهوری آذربایجان نیز که حکومت نظامی اعلام کرده، می‌گوید اقدام نیروهایش واکنشی به حملات ارمنستان بوده و در جریان حملات ارمنستان پنج عضو یک خانواده کشته شده‌اند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، نیز می‌گوید که جمهوری آذربایجان به اهداف غیرنظامی در منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره‌باغ حمله کرده است.

مقام‌های ناگورنو قره‌باغ می‌گویند نیروهای جمهوری آذربایجان بامداد یک‌شنبه در امتداد خط مقدم جبهه قره‌باغ و از جمله شهر اصلی این منطقه یعنی استپاناکرت/خان‌کندی اقدام به «بمباران» اماکن نظامی کرده‌اند.

هر دو طرف در این نبرد جدید از بالگرد، پهپاد، تانک و توپخانه استفاده می‌کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها