جایگاه آیت الله سیستانی در ایران و عراق یکسان است

جایگاه آیت الله سیستانی در ایران و عراق یکسان است
چهارشنبه 9 مهر 1399 - 22:43

همه داستان به تفسیر اشتباه حسین شریعمتداری سردبیر روزنامه کیهان  از بیانیه دفتر مرجع دینی آیت الله سید علی سیستانی (حفظه الله) درباره نقش سازمان ملل در انتخابات مجلس عراق بازمی گردد، بیانیه ای که پس از دیدار ایشان با جنین هنیس پلاسخارت نماینده سازمان ملل درعراق صادر شد.

العالم_کشکول

شریعتمداری از متن بیانیه این استنباط و برداشت را کرده بود که آیت الله سیستانی از سازمان ملل درخواست می کند که نظارت مستقیم بر انتخابات مجلس عراق داشته باشند در حالی که از جانب دفتر ایشان توضیحی در این زمینه منتشر شد که این برداشت و استنباط اشتباه می باشد و ایشان از نظارت مستقیم سازمان ملل بر انتخابات صحبت نکرده اند بلکه صحبت از هماهنگی نظارت براساس دستورالعمل سازمان شده، و این به معنای این است که نظارت مستقیم فقط توسط خود عراقی ها صورت خواهد گرفت اما ویژگی های ناظرین و دستورالعمل های انتخابات باید با قوانین و دستورالعمل های سازمان ملل موافق باشد تا هیچ گونه اعتراضی از جانب اطراف مرتبط اتفاق نیفتد.

این اطلاعات از مقاله آقای شریعتمداری نقل شده که روز دوشنبه به عنوان عذرخواهی رسمی و واضح از جناب آیت الله سیستانی منتشر شد، آقای شریعتمداری بابت تفسیر و برداشت اشتباهش از بیانیه پس از دیدار، پوزش خواست و امیدوار بود که حضرت آیت الله سیستانی عذرخواهی وی را بپذیرد. شریعتمداری نوشت هیچ گونه قصد توهین به شان و منزلت این مرجع عالی مقام ندارد و احترام فراوانی برای ایشان قائل است.

آقای شریعتمداری نیز اعلام کرد تمامی اعتراضات صادره از جانب مسئولین عراقی از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس عراق و آقایان نورالمالکی و حیدر العبادی به مقاله وی در روزنامه کیهان را می پذیرد و گفت: واکنش این آقایان دلیل واضح و قوی به همبستگی عراق و حمایت از مرجعیت عالی قدر می باشد که این امر ستودنی و قابل تقدیراست.

آقای شریعتمداری از خبرنگاران متعهد به مرجعیت در هر مکان است و روزنامه کیهان همیشه در همه شماره هایش به طور واضح از احترام و علاقه خود به آیت الله سیستانی سخن گفته و از تمامی تصمیمات و اقدامات ایشان همیشه تعریف کرده و نقش ایشان درحفظ استقلال کشورعراق را ستوده است.

برای جلوگیری از فعالیت عوامل تفرقه و تاجران فتنه و مزدوران امریکا رژیم صهیونیست و عربستان سعودی که سعی در بزرگ نمایی این اشتباه سهوی و بی منظور برای ایجاد تفرقه بین دو ملت عراق و ایران داشتند، واکنش های تحسین آمیز و تایید مرجعیت عالی مقام در عراق از جانب مسئولین عالی رتبه ایرانی منتشر شد که بر جایگاه والای آیت الله سیستانی در ایران تاکید کردند و اینکه جایگاه ایشان در ایران معادل جایگاهشان در عراق می باشد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مراسم تایید و شروع بکار نصیر عبدالمحسن عبدالله سفیر جدید عراق در ایران تاکید کرد آیت الله سیستانی همیشه مورد احترام حکومت و ملت ایران می باشد و نقش ایشان در برقراری امنیت در عراق بی نظیر می باشد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی در توئیتر بر جایگاه ویژه آیت الله سیستانی در دنیای اسلام تاکید کرد و گفت ایران به خوبی نقش ایشان در برقراری امنیت و صلح در عراق و ایجاد وحدت و بیرون کردن اشغالگران و ساختن عراقی جدید براساس خواسته ی ملت را می داند.

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس بر جایگاه ویژه و بالای مرجعیت در عراق تاکید کرد و گفت: نقش مرجعیت عالی عراق به عنوان کانون، محور و پیشران اصلی وحدت و بسیج کنندگی ملت عراق برای حفظ استقلال و دفاع از امنیت و استقرار آن در این کشور، سرنوشت ساز و بی‌بدیل بوده و برای همیشه در تاریخ منطقه ماندگار و الهام بخش خواهد بود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزرات خارجه ایران نیز به جایگاه مرجعیت دینی نزد ملت ایران و عراق اشاره کرد و تاکید کرد که جایگزینی برای نقش آیت الله سیستانی در عراق وجود ندارد و ایشان جایگاه ویژه ای در بین کل شیعیان دنیا و مخصوصا شیعیان ایران که احترام بزرگی برای ایشان قائلند و اجازه هیچ گونه توهینی به ایشان را نمی دهند دارند.

خطیب زاده توضیح داد که مرجعیت عالی مرتبه امنیت و صلح و آرامش را در عراق برقرار کرده و مسئولین ایرانی از هیچ گونه توهینی به مرجعیت دینی عالی مقام نخواهند گذشت.

پربیننده ترین خبرها