شورای اروپا: خواستار آتش‎‌بس فوری در قره‌باغ هستیم/ ترکیه از رفتارهای یک‌جانبه‌ گرایانه خود دست بردارد، وگرنه تحریم می‌شود/ لوکاشنکو را به عنوان رئیس‌جمهور بلاروس به رسمیت نمی‎شناسیم

شورای اروپا: خواستار آتش‎‌بس فوری در قره‌باغ هستیم/ ترکیه از رفتارهای یک‌جانبه‌ گرایانه خود دست بردارد، وگرنه تحریم می‌شود/ لوکاشنکو را به عنوان رئیس‌جمهور بلاروس به رسمیت نمی‎شناسیم
جمعه 11 مهر 1399 - 03:55

رئیس شورای اروپا خواستار توقف هر چه سریعتر درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه «قره‎باغ» شد.

العالم-اروپا

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا به دنبال تشدید درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ، بر لزوم برقراری هر چه سریعتر آتش بس میان دو طرف تاکید کرد.

شارل میشل پنجشنبه شب در سخنانی گفت که توقف درگیری‌ها در منطقه قره باغ باید هر چه زودتر صورت بگیرد و گفت‌وگوها میان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سر گرفته شود.

رئیس شورای اروپا در ادامه از سیاست خارجی و رفتارهای دولت ترکیه انتقاد کرد و گفت: ترکیه باید از رفتارهای یک جانبه گرایانه خود که با قوانین بین المللی تعارض دارد، دست بردارد.

وی تصریح کرد: از ترکیه انتظار داریم که برای بهبودی روابطش با ما، رفتار مناسبی از خود نشان دهد. روابط خود با دولت ترکیه را در اجلاس سران کشورهای اروپایی در دسامبر آینده مجددا مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

رئیس شورای اروپا همچنین به تحولات بلاروس اشاره کرد و با اتخاذ مواضع همسو با آمریکا اعلام کرد که دولت بلاروس به ریاست «الکساندر لوکاشنکو» را به رسمیت نخواهد شناخت.

وی اظهار داشت که 40 شخصیت و نهاد بلاروس در فهرست تحریم‌های اتحادیه روپا قرار گرفته‌اند، اما لوکاشنکو در فهرست این تحریم‌ها قرار ندارد.

رئیس کمیسیون اروپا نیز در سخنانی اعلام کرد که گزینه اعمال تحریم‎ها علیه ترکیه همچنان روی میز است، اما ترجیح داده شده که روابط سازنده‌ای میان اتحادیه اروپا و ترکیه برقرار شود.

وی تاکید کرد که اگر دولت ترکیه به عملیات حفاری خود در شرق مدیترانه ادامه دهد، آن وقت تدابیر لازم اتخاذ علیه این کشور خواهد شد.

همزمان، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفته که موافقت شده به ترکیه تا پایان دسامبر آینده فرصت گفت‌وگو داده شود.

رئیس جمهور فرانسه دولت ترکیه را تهدید کرده که باید وارد گفت‎وگو شود، در غیر اینصورت با تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد.

ماکرون تاکید کرد که اگر ترکیه بخواهد به عبور از خط قرمزها ادامه دهد، بازگشت گفت‌وگوها با آنکارا غیر ممکن می‎شود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها