تمام آنچه که باید درباره جنگ آذربایجان و ارمنستان بدانیم

تمام آنچه که باید درباره جنگ آذربایجان و ارمنستان بدانیم
جمعه 11 مهر 1399 - 22:57

در تازه‌ترین دور از درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از حدود یک هفته پیش نزاع‌ها در طول مرزهای این دو کشور تشدید شده است. در قلب این نزاع، که سابقه‌اش به چندین دهه برمی‌گردد، منطقه قره‌باغ یا قره‌باغ کوهستانی یا ناگورنو قره‌باغ قرار دارد.

العالم- کشکول

بارزترین مواضع بین‌المللی

ترکیه

ترکیه از همان آغاز شعله‌ور شدن جنگ بلافاصله موضع خود، که مبتنی بر حمایت و پشتیبانی از آذربایجان است را اعلام کرد. "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه حمایت کامل کشورش از آذربایجان را مورد تأکید قرار داد. گزارش‌های رسانه‌ای نیز از اعزام نیروهایی شامل شورشیان مسلح سوری به آذربایجان برای کمک به نیروهای این کشور در جنگ علیه ارمنستان حکایت می‌کردند.

ایران

"حسن روحانی" رئیس‌جمهوری ایران نیز در تماس تلفنی "نیکول پاشینیان " نخست‌وزیر ارمنستان با وی با تاکید بر اهمیت صلح، ثبات و امنیت در منطقه، اظهار داشت: "ثبات و امنیت می تواند بستر توسعه باشد و منطقه ما تاب بی‌ثباتی و جنگ جدید را ندارد."

روحانی با اشاره به اختلافات دیرینه ارمنستان و آذربایجان بر سر مسئله قره‌باغ و اینکه باید برای حل و فصل اختلافات در این زمینه در چارچوب مقررات بین‌المللی و تمامیت ارضی راه حلی یافت شود، تصریح کرد: "توقف این درگیری ها برای ما مهم است و انتظار داریم دو کشور ارمنستان و آذربایجان با درایت و خویشتنداری در این مسیر گام بردارند."

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه جنگ حتما راه‌حل برطرف کردن مشکلات و تنش‌ها و اختلافات نیست، گفت: "هرگونه دخالت خارجی در این ماجرا نه تنها به حل و فصل مشکل کمک نخواهد کرد بلکه درگیری‌ها و تنش‌ها را طولانی‌تر و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند."

روحانی با اشاره به اهمیت و سابقه طولانی روابط ایران با آذربایجان و ارمنستان بر مبنای تاریخ و فرهنگ مشترک، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ایفای هرگونه نقش سازنده که مورد نظر دو کشور دوست و همسایه باشد، اعلام کرد و گفت: "آرزوی ما توقف فوری درگیری است و همه باید دنبال این باشیم که مسائل منطقه را از طریق سیاسی و مقررات بین‌المللی حل و فصل کنیم."

روسیه

موضع گیری روسیه نیز برقراری فوری آتش بس در قره باغ بود زیرا این کشور نسبت به انتقال افراد مسلح از سوریه و لیبی به این منطقه برای جنگ ابراز نگرانی و وزیر خارجه این کشور نیز تاکید کرده بود روسیه با ابتکار خود و درچارچوب تفاهمات با روسای جمهور گروه مینسک و سازمان امنیت و همکاری اروپا به تلاش خود برای حل و فصل درگیری در ناگورنو قره باغ با راهکارهای دیپلماتیک ادامه خواهد داد.

آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه گفت: " آمریکا برای پایان دادن به خشونت میان ارمنستان و آذربایجان تلاش می کند" و در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید نیز اعلام کرد:" ما از نزدیک مراقب وضعیت هستیم. ما روابط بسیار خوبی با کشورهای این منطقه داریم.

این در حالی است که ناظران این اظهارات را در تناقض با سلطه جویی معمول دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به علت پیش رو بودن تبلیغات انتخاباتی وی دانستند.

اروپا

رهبران اتحادیه اروپا ازسرگیری درگیری میان دو طرف را بررسی کردند و انگلا مرکل صدر اعظم آلمان در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت مهم دست یافتن به آتش بس در کمترین زمان ممکن است زیرا تنها راه برای حل این مشکل پیچیده به شکلی مسالمت آمیز است.

این در حالی است که فرانسه نیز درباره خطرات بین المللی شدن این درگیری و غیر قابل مهار شدن آن هشدار داده بود.

دو طرف نیز تا حدود زیادی فراخوان های محافل بین المللی مانند بیانیه مشترک امانوئل مکرون، ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ برای میانجی گری سازمان امنیت و همکاری اروپا در خصوص ناگورنو قره باغ از ابتدای دهه نود را نادیده گرفتند.

ریشه های درگیری

ریشه های این اختلاف به فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی در سال 1991 باز می گردد به گونه ای که منطقه ناگورنو قره باغ خود اعلام استقلال کرد و این اختلاف به جنگ گسترده ای با آذربایجان تبدیل شد. اما کشورهای جهان استقلال این منطقه را به رسمیت نشناختند و دو طرف توافقی را با نظارت روسیه در سال 1994 امضا کردند و بر اساس آن این منطقه واقع در ناگورنو کاراباخ را به ارمنستان تحویل دادند اما آتش بس برقرار نشد و درگیری هایی در طول زمان میان دو طرف درگرفت. از اینرو این درگیری ها ناگهانی نبوده است. این درگیری ها در ژوئیه گذشته به تظاهرات های گسترده ای در باکو پایتخت آذربایجان منجر شد که خواهان بازپس گیری این منطقه از ارمنستان بودند.

اکنون در این منطقه حدود 150 هزار ارمنی زندگی می کنند و این منطقه گذرگاه مهمی در منطقه قفقاز است و برخی خطوط لوله انتقال نفت به کشورهای جهان نیز از آن می گذرد.

پربیننده ترین خبرها