نبرد قره باغ به کدام سو حرکت می کند؟

نبرد قره باغ به کدام سو حرکت می کند؟
جمعه 18 مهر 1399 - 16:56

اختلاف بر سر منطقه قره باغ در روزهای اخیر باعث بروز نوعی جنگ بین آذربایجان و ارمنستان شده که در صورت گسترش دخالتهای خارجی، به شعله ور شدن آتش جنگی منطقه ای خواهد انجامید.    

العالم – نظرکده

یک دیپلمات سابق ایرانی در این باره گفت: جنگ قره باغ بخشی از یک توطئه استعماری برای ایجاد فتنه در منطقه قفقاز است که هدف از آن سوق دادن کشورهای منطقه و جهان به دخالت در آن است.

وی درباره اصابت گلوله به خاک ایران افزود: برخی کارشناسان معتقدند امکان دارد این اقدام به عمد انجام شده باشد تا ایران را وادار به پاسخگویی و دخالت کنند اما برخی دیگر آن را غیرعمد می دانند.

این دیپلمات تصریح کرد که به هر صورت ایران باید برای مقابله با هر سناریویی آماده باشد، البته ایران از طرفین خواسته است که اختلاف خود را به صورت مسالمت آمیز حل کنند.

وی درباره حاکمیت آذربایجان بر منطقه قره باغ گفت، پوتین گفته که روسیه با ارمنستان معاهده امنیتی امضا کرده و به همین دلیل در هر صورت از ارمنستان حمایت می کند اما بحران قره باغ خارج از اراضی ارمنستان است.

دیپلمات ایرانی تاکید کرد که به همین دلیل می توان این سخن را تاکیدی مستقیم از سوی رئیس جمهور روسیه درباره این موضوع دانست که منطقه قره باغ، متعلق به آذربایجان است.

این دیپلمات با اشاره به دخالتهای ترکیه در بحرانهای منطقه ای از مسئولین آنکارا خواست که به جای شعله ور کردن آتش جنگ قره باغ، مشکلات را با شیوه های عقلانی حل کنند.

کارشناسان معتقدند که ترس از گسترش جنگ بین ارمنستان و آذربایجان موجه است به این دلیل که دخالت طرفهای خارجی باعث تبدیل آن به جنگی منطقه ای می شود.

آنان افزودند که این ترس چند علت دارد، اول، ترکیه که دارای اندیشه های توسعه طلبانه است که نمونه آن را در دخالت آنکارا در سوریه، لیبی و آذربایجان و اختلافش با یونان در مدیترانه مشاهده کردیم، دوم آن است که روسیه به خاطر مسائل دینی امکان دارد به نفع ارمنستان وارد جنگ شود. البته ارمنستان و آذربایجان هر دو منطقه ای استراتژیک برای روسیه محسوب می شوند که به همین دلیل هر نوع جنگ در آن ممکن است به مسکو ضربه بزند لذا مجبور خواهد شد برای حفظ منافعش در آن مداخله کند .

این کارشناسان با اشاره به امکان تبدیل این درگیری به جنگی دینی میان یک کشور اسلامی و یک کشور مسیحی تصریح کردند که اقدام ترکیه در زمینه انتقال گروههای تروریستی سوریه ای به آذربایجان برای جنگ در این کشور مانند آنچه در لیبی انجام داد، بسیار خطرناک است.

آنان تصریح کردند که تهران به همین دلیل نگران است که آذربایجان به منطقه ای برای استقرار تروریستها در مرزهای ایران تبدیل شود چرا که کشورهایی مانند عربستان سعودی، آمریکا و امارات نیز خواهان اعزام تروریستها به آذربایجان در همسایگی ایران هستند تا ایران را در آینده دچار خطر کنند که به همین دلیل ایران باید تدابیر نظامی لازم را برای مقابله با هر نوع سناریو در صورت طولانی شدن این بحران اتخاذ کند.

پربیننده ترین خبرها