ازسرگیری مذاکرات لیبی در تونس از ماه نوامبر

ازسرگیری مذاکرات لیبی در تونس از ماه نوامبر
يکشنبه 20 مهر 1399 - 10:58

نماینده موقت دبیرکل سازمان ملل در لیبی از آغاز دوباره مذاکرات میان طرف‌های لیبیایی در تونس از ابتدای ماه نوامبر خبر داد.

العالم - لیبی

«استفانی ویلیامز» نماینده موقت دبیرکل سازمان ملل در لیبی اعلام کرد، مذاکره بین طرف‌های لیبیایی از ماه نوامبر در تونس از سر گرفته خواهد شد.

بر اساس گزارش روزنامه «القدس العربی»، در بیانیه منتشر شده در این خصوص آمده است، تونس در ابتدای نوامبر میزبان نشست‌های مستقیم برای گفت‌وگوی سیاسی در این خصوص خواهد بود؛ این اقدام بر اساس قطعنامه شماره ۲۵۱۰ شورای امنیت در سال ۲۰۲۰ خواهد بود که نتایج نشست برلین درباره لیبی در ۱۹ ژانویه را در بردارد.

سازمان ملل و جامعه بین‌الملل امیدوار است که بتواند به نزاع موجود در لیبی از سال ۲۰۱۱ تا کنون که منجر به متشنج شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی شده، پایان دهد.

نماینده موقت دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: نشست گفت‌وگوی سیاسی لیبی به صورت کلی تحقق چشم‌انداز واحد درباره چارچوب و ترتیبات حاکمیتی را دنبال می‌کند تا منجر به برگزاری انتخابات ملی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بازگرداندن حاکمیت لیبی و مشروعیت دموکراتیک برای سازمان‌های این کشور شود.

در بیانیه منتشر شده، طرف‌های لیبیایی به توقف تمام اقدامات نظامی به امید رسیدن به یک توافق آتش‌بس دائمی، ایجاد منطقه عاری از سلاح و فراهم شدن زمینه مناسب برای رایزنی‌های سیاسی تشویق شده‌اند.

لیبی بعد از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی در شرق لیبی است که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخته و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد.

فارس

پربیننده ترین خبرها