عراق| مرگ مرموز مدیر شرکت کره‌ای در بصره؛ خودکشی یا قتل؟

عراق| مرگ مرموز مدیر شرکت کره‌ای در بصره؛ خودکشی یا قتل؟
يکشنبه 20 مهر 1399 - 15:09

با گذشت چند روز از مرگ مرموز مدیر متخصص شرکت کره‌ای که مسئول اجرای پروژٰه بندر فاو در بصره بود، ابعاد تازه‌ای درباره این پرونده روشن شده که فرضیه قتل را بیش از خودکشی پررنگ می‌کند.

العالم - عراق

منابع امنیتی عراق، جمعه پیش (۹ اکتبر)، اعلام کردند که جسد «پارک چول هو»مدیر شرکت کره‌ای «دوو» که اخیرا مسئولیت اجرای پروژه بندر فاو در استان بصره را برعهده گرفته، در حالی که به دار آویخته شده بود، پیدا شده است.

در پی به دار آویخته شدن این متخصص کره‌ای امور سازه، منابع مختلف اعلام کردند که وی خودکشی کرده است. «اکرم صدام مدنف»فرمانده عملیات بصره نیز با تکیه به نتایج اولیه بررسی‌ها گفت که وی خودکشی کرده و هیچ دلیلی که ترور یا قتل عمد پارک چول هو را ثابت کند در دست نیست.

«خالد المحنا»، سخنگوی وزارت کشور عراق نیز دیروز (شنبه - ۱۰ اکتبر) اعلام کرد: بررسی دلایل، دوربین‌ها و شنیدن شهادت شاهدان که همگی غیرعراقی بودند و نیز بررسی اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که مدیر شرکت کره‌ای خودکشی کرده است اما همچنان تحقیقات برای دستیابی به اطلاعات احتمالی بیشتر ادامه دارد.

بیانیه سفارت کره جنوبی در بغداد

برخی منابع از همان لحظه نخست به دلیل به دار‌ آویخته شدن این فرد، فرضیه خودکشی را طرح کردند و سفارت کره جنوبی در بغداد نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به حمایت و پشتیبانی خود از شرکت دوو در اجرای پروژه بندر فاو ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: در ساعت نه صبح امروز (جمعه) مطلع شدیم که مدیر شرکت دوو مجری پروژه بندر فاو جان خود را از دست داده است. به خانواده و دوستان وی تسلیت می گوییم. وزارت کشور عراق یک کمیته تحقیق درباره این حادثه دردناک تشکیل داده است و این کمیته با همکاری پلیس بصره تحقیقات را آغاز کرده و ما منتظر نتایج آن پس از تکمیل هستیم.

سفارت کره جنوبی از رسانه‌ها خواست که از انتشار شایعات و اخبار غیردقیق و نیز تصاویر قربانی برای احترام به او و خانواده‌اش خودداری کنند.

وزارت حمل و نقل عراق: پروژه بندر فاو متوقف نمی‌شود

رسانه‌های محلی اعلام کردند شرکت کره‌ای مذکور فعالیت خود را تا مشخص شدن نتایج تحقیقات متوقف کرده است اما وزارت حمل و نقل عراق این خبر را تکذیب کرد.

جسد این مدیر در یک سایت واقع در ۱۰ کیلومتری بندر فاو در حالی که به دار آویخته شده بود یافته شده است. وزارت حمل و نقل عراق ضمن ابراز تاسف از این حادثه و ابلاغ تسلیت به طرف کره‌ای اعلام کرد که فعالیت پروژه بندر فاو ادامه خواهد یافت و این حادثه تاثیری بر روند تکمیل پروژه نخواهد گذاشت. زیرا شرکت کره‌ای مذکور اعلام کرده که از تجربه و تخصص لازم برای ادامه پروژه برخوردار است و متخصصان لازم را در اختیار دارد.

معاون اول رئیس پارلمان عراق این حادثه را مشکوک خواند

«حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق از دولت و طرف‌های مسئول در بصره خواست تا تحقیقات جدی و فوری درباره این حادثه و افشای ابعاد پنهان این پرونده انجام دهند.

وی طی بیانیه‌ای ضمن تسلیت به دولت و مردم کره جنوبی و سفارت آن در بغداد اعلام کرد: آنچه که موجب تعجب ما شده است ماجرای خودکشی مدیر این شرکت، چند روز پس از اعلام رسمی وزارت حمل و نقل مبنی بر نزدیک بودن به زمان امضای قرارداد مرحله نخست بندر فاو با این شرکت کرده‌ای و نهایی شدن قرارداد مذکور روی داده است.

انگیزه‌‌ قتل مدیر شرکت کره‌ای در بصره پررنگ‌تر از خودکشی

از آنجا که اجرای این پروژه بندر فاو از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است و به گفته مقامات عراقی در صورت اجرا، نقشه حمل و نقل دریانوردی جهانی را تغییر خواهد داد و از اهمیت بنادر زیادی از جمله بندرهای موجود در خلیج فارس می‌کاهد، مرگ مدیر متخصص شرکت کره‌ای دوو، سوالات زیادی را برانگیخته است و فرضیه‌های متعددی درباره این مرگ به وجود آمده است.

گفته می‌شود که اجرای این پروژه در انتقال کالاها از چین، ژاپن، کره جنوبی و سایر کشورهای شرق آسیا به اروپا و عراق بسیار سهیم خواهد بود و در این میان برخی کشورهای منطقه از جمله کویت، عربستان سعودی و امارات از اجرای این پروژه در آینده بسیار متضرر خواهند شد. به همین دلیل نیز از سال ۲۰۱۰ تاکنون به شیوه‌های مختلف مانع اجرای آن شده‌اند و به شیوه های مختلف از جمله پرداخت رشوه به مقامات عراقی اجازه اجرای آن را نداده‌اند.

خودکشی یا قتل؟

پایگاه خبری شبکه «العهد» می‌نویسد: کارشناسان می‌گویند که با توجه به سرنخ‌هایی که در محل حادثه به دست آمده، فرضیه خودکشی بسیار کمرنگ است. جسد پارک چول هو در باشگاه ورزشی به دار آویخته شده در حالی که در آن ساعت از شب که وی کشته شده، باید تعداد زیادی از کارگران بندر در این محل حضور داشته باشند. ضمن اینکه ظاهرا مقتول نیز نشان نمی‌دهد که وی قصد ورزش یا خودکشی داشت.

به گفته کارشناسان، ارتفاع کم میان سقف تا زمین و نیز وسایل استفاده شده برای دار زدن نیز بیانگر این است که این فرد خود، اقدام به این کار نکرده است. طول زنجیری که وی با آن به دار آویخته شده، بسیار کوتاه بوده و حلقه‌ای که به گردن او انداخته شده به‌ اندازه‌ای تنگ بوده که وی بدون کمک کسی نمی‌توانسته چنین کاری انجام دهد. همچنین هیچ صندلی یا وسیله‌ای نبوده که وی بر روی آن رفته باشد تا خود را به دار بیاویزد. لذا دلایل قانع‌کننده‌ای برای خودکشی وجود ندارد. ضمن اینکه این شرکت با تلاش فراوان موفق به امضای این قرارداد شده است و امیدوار بود که قراردادهای مشابه بیشتری نیز امضا کند.

لذا در چنین شرایطی، دولت عراق باید تحقیقات شفاف و جدی برای صیانت از جایگاه عراق و تضمین تداوم فعالیت در بندر فاو انجام دهد و شرکت کره‌ای را در تحقیقات مذکور مشارکت دهد و در صورت اثبات اطلاعاتی بودن این جنایت، آن را بین‌المللی کند و به سازمان ملل شکایت ببرد و خواستار مجازات عادلانه طرف‌های مسئول این جنایت و دریافت غرامت شود.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، یک منبع آگاه مسئول در پلیس بصره نیز امروز با اشاره به نتایج تحقیقات اولیه درباره این پرونده گفت: این حادثه دارای بعد جنایی است و خودکشی نیست. آثار ضرب و جرح بر روی جسد و اظهارات ضد و نقیض یکی از کارگران شرکت کره‌ای فرضیه قتل را پررنگ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مکان پیدا شدن جسد مقتول ویژه کره‌ای‌ها بوده و هیچ عراقی وارد آن نمی شده، افزود: قاضی تحقیق این پرونده، کلیه کارگران شرکت کره‌ای را مورد بازپرسی قرار داد و گزارش‌های آنها کاملا عادی بود اما یکی از کارگران دارای اظهارات ضد و نقیض بود و همین امر شک قاضی تحقیق را به همراه داشت. قاضی تحقیق پس از دیدن آثار ضرب و جرح در جسد متوفی از پزشکی قانونی خواست تا دقیق بررسی و نتایج را اعلام کند.

بر اساس گزارش اولیه پزشکی قانونی، آثار ضرب و جرح روی جسد به دلیل یک شیء خارجی بوده و جسد مذکور در حال حاضر در پزشکی قانونی بصره قرار داد تا علت دقیق مرگ روشن شود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها