چه زمانی سعودی ها فعالیت هسته ای محرمانه خود را تحت بازرسی قرار می دهند؟

چه زمانی سعودی ها فعالیت هسته ای محرمانه خود را تحت بازرسی قرار می دهند؟
سه شنبه 22 مهر 1399 - 18:24

نماینده ایران در کمیته یکم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاسخ به ادعاهای سفیر سعودی علیه ایران، از جامعه جهانی خواست این کشور را برای فعالیت پنهانی اتمی خود پاسخگو سازد.

العالم درگوشی

بلوجی روز دوشنبه در نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد، فقط مثالی در زمینه فعالیت های هسته ای زد و با بیان نگرانی ایران درباره عدم اجرای پادمان از سوی عربستان، گفت : ریاض پادمان را کامل اجرا نمی کند و حتی این مقدار اندک از برنامه کنونی اش ، تحت بازرسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار نمی دهد در حالی که آژانس بارها دراین خصوص درخواست هایی کرده بود.

ایران از زبان نماینده خود گفت : عدم اجرای پادمان آژانس بین المللی انرژی هسته ای در حالی است که قدرت هسته ای عربستان در اجرای برنامه اش این امکان را به این کشور می دهد تا فعالیت های هسته ای خود را بدون بازرسی آژانس انرژی هسته ای مخفی کند.

به رغم اینکه عربستان برنامه سلاح هسته ای ندارد اما بسیاری از سیاستمداران و نظامیان تاکید کردند این کشور دارای سلاح هسته ای چینی است و برای برنامه سلاح های هسته ای پاکستان هزینه می کند و تلاش دارد برنامه هسته ای در کشور خود داشته باشد .

ترکی الفیصل رئیس پیشین اطلاعات عربستان نیز گفت اگر ایران سلاح هسته ای داشته باشد عربستان نیز می تواند داشته باشد.

ایران بارها تکرار کرده این سلاح را حرام کرده و تولید نخواهد کرد و فقط بر برنامه هسته ای صلح امیز شفاف تمرکز دارد. که بلوجی نیز بر آن تاکید کرده و گفته فعالیت های هسته ای ایران شفاف است و ما کاملا با آژانس انرژی انرژی اتمی همکاری داریم. تازه ترین گزارش ها و اظهارات مدیر آژانس بین المللی انژی هسته ای نیز صراحتا تاکیدی بر همکاری ایران دراین زمینه است .

ایران هیچ سلاح هسته ای ندارد

جمهوری اسلامی ایران بارها بر نداشتن سلاح هسته ای تاکید داشته و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 2010 فتوای تحریم تولید، نگهداری و استفاده از سلاح هسته ای را صادر کردند و تاکید داشتند برنامه هسته ای ایران برای اهداف مسالمت امیز است و اصول و مبانی جمهوری اسلامی ایران مانع از روی اوردن این کشور به استفاده از سلاح هسته ای می شود .

برخی گزینه های هسته ای سعودی محرمانه است

برخی منابع سیاسی و اطلاع رسانی سال 2003 اعلام کردند عربستان دو گزینه پیش رو دارد ائتلاف با دولتی که دارای سلاح هسته ای است یا داشتن برنامه هسته ای محرمانه، که بلوجی نماینده ایران نیز بدان اشاره کرد: "دغدغه فعالیت های هسته ای عربستان که به رسانه های نفوذ کرده و فاش کردن پایگاه های هسته ای محرمانه در مناطق بیابانی؛ مستلزم حمایت گسترده مجامع بین المللی برای واداشتن عربستان به پذیرفتن مسئولیت عملکردش است.

وی افزود: اجرای منظم و نه گزینشی ضوابط پادمان در دراز مدت در خدمت به منافع جامعه بین الملل است .

سریال له له زدن بی وقفه عربستان برای احداث راکتورها و تولید سلاح هسته ای

به گفته هاشم یمانی رئیس شهرک اتمی ملک عبدالله، عربستان پیش از سال 2030، 15 راکتور هسته ای خواهد داشت اما چگونه؟ برای پاسخ ، باید تسلسل زمانی فعالیت های عربستان برای در اختیار گرفتن راکتور و سلاح هسته ای را پیگیری کنیم.

برکسی پوشیده نیست که عربستان و پاکستان هسته ای، روابط ممتازی دارند که ویژه نیز توصیف شده . بسیاری از دانشمندان و مورخان سیاسی پاکستان به توجه عربستان در زمینه تکنولوژی هسته ای از ابتدای دهه هفتاد اشاره کرده اند زیرا عربستان حامی مالی اصلی طرح بمب اتمی پاکستان از سال 1974 برنامه ای که ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر پاکستان تاسیس کرد و ژنرال ضیا الحق سال 1980 به عربستان عزیمت کرد و غیر رسمی به شاه گفت : دستاوردهای ما برای توست.

عربستان سال 1990، 60 موشک بالستیکی با برد متوسط و قادر به حمل کلاهک هسته ای خرید. این درحالی است که برخی کارشناسان معتقدند چین شاید بیش از هزار رایزن نظامی به تاسیسات موشکی عربستان اعزام کند.

سال 2012 ون جیاباو رئیس جمهوری چین توافق همکاری مشترکی در زمینه سلاح هسته ای امضا کرد که هدف از این توافق تقویت همکاری علمی ، تکنولوژی و اقتصادی میان چین و عربستان با تمرکز بر حفاظت و توسعه نیروگاه های هسته ای و راکتورهای پژوهشی و مواد تشکیل دهنده سوخت هسته ای است.

محمد الخلیوی دیپلمات سعودی سال 1994 از امریکا درخواست پناهندگی سیاسی کرد و اسنادی ارائه داد که اثباتی بر حمایت عربستان از برنامه هسته ای عراق در دوره رژیم صدام حسین عراق و سپس انتقال برخی از سلاح های هسته ای به عربستان بود اما هیچ منبع دیگری اظهارات محمد الخلیوی را تاکید نکرد.

پایگاه اینترنتی "امنیت جهانی" ، سال 2003 گفت: پاکستان در خصوص همکاری هسته ای وارد توافق محرمانه ای با عربستان شد به گونه ای که پاکستان در برابر نفت ارزان، سلاح هسته ای به عربستان داد.

یک مجله المانی نیز مارس 2006 گفت: عربستان موشک های هسته ای و کلاهک های هسته ای دریافت کرده زیرا این مجله تصاویری از ماهواره هایی منتشر کرد که خبر از شهری زیر زمینی در شهر السلیل واقع در جنوب ریاض پایخت عربستان می داد که البته عربستان آن را تکذیب کرد.

عربستان سال 2008 یادداشت تفاهمی با امریکا برای برنامه هسته ای مدنی در عربستان امضا کرد که بخشی از برنامه موسوم به " اتم برای صلح " است.

ترکی الفصیل رئیس اطلاعات عربستان نیز سال 2011 گفت عربستان شاید سلاح هسته ای تولید کند.

سال 2012 تاکید شد که عربستان در صورت اقدام ایران در توسعه سلاح هسته ای خود، برنامه سلاح هسته ای ویژه خود را فورا آغاز خواهد کرد.

برخی منابع اطلاعاتی غرب نیز به گاردین گفتند عربستان مبالغی برای طرح های بمب اتمی پرداخته و در مقابل گزینه خرید 5الی 6 کلاهک هسته ای اماده از پاکستان را دارد

برخی منابع بی بی سی نیز نوامبر 2013 اعلام کردند: عربستان در طرح های سلاح هسته ای پاکستان سرمایه گذاری کرده و معتقد است عربستان می تواند هرزمان که بخواهد موشک های هسته ای به دست بیاورد.

عاموس یادلین رئیس پیشین اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز اکتبر 2013 در کنفرانسی در سوئد گفت: عربستان پولهای کلانی در برابر دست یافتن بر بمب های هسته ای از پاکستان پرداخت کرده و برای دست یافتن بر این بمب ها بدانجا خواهد رفت.

عربستان و کره جنوبی سال 2015 در ریاض توافقی برای ساخت دو راکتور هسته ای به ارزش 2 میلیارد دلار به مدت 20 سال امضا کردند که شامل همکاری در پژوهش و توسعه و ساخت و آموزش است. این توافق شراکت پس از تلاش شهرک اتمی ملک عبدالله است که بیش از 4 سال ادامه داشته ابتدای کار سال 2011 و زمان امضای توافق مشترک میان دو کشور درزمینه توسعه و اجرای انرژی هسته ای و سپس امضای یادداشت تفاهم با مرکز پژوهش های انرژی هسته ای کره در سال 2013 برای همکاری در زمینه های پژوهشی بود.

محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سال 2015 به دیدار پوتین رئیس جمهوری روسیه رفت و سپس توافقی برای ساخت 16 راکتور هسته ای حاصل شد و روسیه نقش بیشتری در فعال سازی این راکتورها دارد.

عربستان و روسیه توافق همکاری در زمینه استفاده مسالمت امیز از انرژی هسته ای را امضا کردند.

سال 2020 مساله کمک چین به عربستان برای احداث مراکزی برای تولید کیک زرد اورانیوم در پایگاهی واقع در بیابان فاش شد .

مقامات امریکایی و همه پیمانانش این پایگاه را خطرناک می دانند و از توسعه برنامه هسته ای عربستان نگران هستند.

بلوجی با تاکید بر لزوم درخواست جامعه بین المللی از ریاض برای اجرای پادمان گفت : توقف کمک های هسته ای به عربستان؛ تنها راه برای کاستن این دغدغه هاست و بدون شک عدم شفافیت در فعالیت های عربستان ، توافق نامه پادمان را نقض می کند.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا ششم اگوست بدان اشاره و تاکید کرد دستگاه اطلاعاتی آمریکا نگران افزایش تلاش عربستان برای تولید سوخت هسته ای با مشارکت چین است که عربستان را در مسیر توسعه سلاح هسته ای قرار می دهد اما امروز توپ در زمین آژانس بین المللی انرژی هسته ای است که مستلزم گرفتن ضمانت هایی از عربستان و پی گیری برنامه هسته ای این کشور و اعلام همه برنامه های مخفیانه این کشور و دور نگاه داشتن منطقه از تبعات نگران کننده ای برای ویرانی آن به دلیل فعالیت های هسته ای محرمانه عربستان برای مهار آن است.

پربیننده ترین خبرها