سرلشکر ابراهیم در واشنگتن؛ آیا سوریه پیامی به آمریکا فرستاده است؟

سرلشکر ابراهیم در واشنگتن؛ آیا سوریه پیامی به آمریکا فرستاده است؟
جمعه 25 مهر 1399 - 13:31

در میان انبوه پرونده‌ها در لبنان و منطقه، سفر مدیرکل اداره امنیت عمومی لبنان به ایالات متحده آمریکا این سوال را در محافل عمومی ایجاد کرده است، که او در این سفر چه در چنته دارد؟! برخی گمانه‌زنی‌ها می‌گویند که این مقام لبنانی حامل پیام دولت سوریه به واشنگتن است.

العالم- درگوشی

سرلشکر "عباس ابراهیم"، که به دعوت رسمی "رابرات اوبراین" مشاور امنیت ملی آمریکا با هواپیمایی اختصاصی آمریکایی، از فرودگاه بین‌المللی "رفیق حریری" عازم واشنگتن شد. برخی ناظران به اهمیت این سفر اشاره کرده‌اند.

منابع آمریکایی به نقل از مسئولانی در واشنگتن اعلام کردند، سفر سرلشکر ابراهیم در وهله نخست با هدف بررسی پرونده گروگان‌های آمریکاییِ بازداشت در دمشق انجام شد.

به گفته آنها، سرلشکر ابراهیم در جریان این سفر با مسئولان بلندپایه آمریکا، از جمله مشاور امنیت ملی‌ دیدار خواهد کرد. این موضوع را "دیوید ساتلوف" مدیر اجرایی انسیستو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد که اوبراین قبلا مذاکره‌کننده اصلی آمریکایی‌ها در امور گروگان‌ها را داشت. ساتلوف احتمال داد که ابراهیم با اوبراین در امور شهروندان آمریکاییِ بازداشت‌شده در سوریه را بررسی می‌کند.

منابع مذکور بر این باورند که دلیل اصلی سفر ابراهیم عملکرد مثبت وی در پرونده آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در یمن بوده است. بر همین اساس، اوبراین و سرلشکر ابراهیم دیدار خواهند کرد و محافل سیاسی در آمریکا احتمال می‌دهند که در این دیدار موضوع گروگان‌های آمریکایی در دمشق مطرح خواهد شد و همچنین به گفته همین منابع، در این دیدار پیشنهاد "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه مبنی بر آزادی گروگان‌ها در ازای از سرگیری روابط دیپلماتیک دمشق و واشنگتن و نیز بازگشایی سفارت آمریکا و تخفیف تحریم‌های تحمیلی علیه سوریه اعلام می‌شود. نقش ابراهیم به‌ویژه بعد از نقش‌آفرینی چشمگیر وی در آزادی "نزار زکا" مقابل آزادی "قاسم تاج الدین" بر کسی پوشیده نیست.

اما "ایمن عبدالنور" مؤسس جمعیت "مسیحیان سوری برای دموکراسی" در صفحه توئیتر خود نوشت که مهم‌ترین خواسته دولت سوریه در قبال آزادی گروگان‌های آمریکایی، لغو تحریم "سزار" و عدم مخالفت با بازگشایی سفارتخانه‌های عربی در دمشق و درخواست از کشورهای عربی خلیج‌فارس برای کمک پنج میلیارد دلاری به سوریه جهت بازسازی این کشور خواهد بود.

به هر حال، منابع آمریکایی موفقیت‌آمیز بودن میانجیگری ابراهیم و احتمال بهره‌برداری دمشق از تحولات سیاسی اخیر در منطقه، بحران‌آفرینی‌ها ترکیه در منطقه و نیاز ترامپ برای پیروزی در انتخابات را منتفی می‌دانند و تأکید می‌کنند که این پرونده حداقل در شرایط فعلی قابل مذاکره نیست و دولت ترامپ نیز به رغم نیاز به چنین دستاوردی سیاسی، به محال بودن آن اذعان دارند. به گفته آنها، ترامپ خود نیز پیام‌های متعددی را به شخص اسد فرستاده است ولی اسد شروطی را برای آزادسازی گروگان‌ها مطرح کرده که با مخالفت کامل واشنگتن مواجه شده و حتی تحریم‌ها علیه دمشق را تشدید کرده است.

اما در سوی دیگر ماجرا، سفر سرلشکر عباس ابراهیم به واشنگتن، می‌تواند به مسائل داخلی لبنان نیز مربوط باشد، به خصوص اینکه لبنان بار دیگر با بحران تشکیل دولت مواجه است و همزمان نیز اولین دور گفت‌وگوهای غیرمستقیم تعیین حدود مرزی میان بیروت و تل آویو با وساطت آمریکا و نظارت سازمان ملل برگزار شده است.

پربیننده ترین خبرها