رییس موساد: امارات و بحرین به شیوه غیرعادی با اسرائیل توافق کردند

رییس موساد: امارات و بحرین به شیوه غیرعادی با اسرائیل توافق کردند
دوشنبه 28 مهر 1399 - 10:13

«یوسی کوهن» رییس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی یکشنبه شب گفت که امارات متحده عربی و بحرین به شیوه ای غیرعادی با اسرائیل سازش کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری اسپوتینک روسیه، کوهن در مصاحبه با سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی، در پاسخ به این سوال که آیا سودان کشور بعدی خواهد بود که توافق صلح با اسرائیل را در آینده نزدیک امضا می‌کند، گفت: می‌تواند آن کشور سودان باشد. ما با هر کشوری که آمادگی گفت‌وگو با ما را داشته باشد، در حال حاضر در تماس هستیم.

وی افزود: این برای من یک دوره متفاوت است که در آن شاهد توافق‌هایی تاریخی هستم که برای عمق راهبردی اسرائیل در همه سطوح امنیتی، اطلاعاتی، اقتصادی، کشاورزی و غیره دارای اهمیت راهبردی است.

رییس موساد که مصاحبه اش ساعاتی پس از امضای توافق سازش بحرین با رژیم صهیونیستی منتشر شد، گفت: کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم با این کشورها انجام دهیم. برخی از این توافق‌نامه‌ها امضا شد. من فکر می‌کنم که اسرائیل از این پس در مسیر درست حرکت می‌کند.

کوهن اضافه کرد: افق‌های جدیدی را در سطوح اقتصادی و امنیتی می‌گشاییم، همان گونه که چشم انداز همکاری در همه سطوح در حال باز شدن است و این به ما یک عمق راهبردی مهم و بسیار مسلط در مواجهه با محورهای شر می‌دهد.

وی در ادامه مدعی شد: همچنین از طریق آن کشورها (که اسرائیل معاهدات صلح را با آنها امضا کرده است) و البته از طریق اسرائیل پیامی به محور شرارت می‌رسد که می‌گوید ما در مسیر درست هستیم و شما در مسیر اشتباه هستید.

رییس موساد در پاسخ به این سؤال که آیا عربستان ابتدا منتظر پیشرفت فرآیند صلح فلسطین و اسرائیل است، تا روابط خود را با اسرائیل عادی کند، گفت: از این پس لازم نیست این مسأله (سازش عربی با اسرائیل) را به روابط خود با فلسطینی‌ها مرتبط کنیم یا لازم باشد با آنها (فلسطینی‌ها) توافق‌نامه صلح امضا کنیم.

کوهن افزود: مطمئناً همه ما به دنبال پیشرفت آن (فرآیند صلح با فلسطین) هستیم و از هرگونه پیشرفت در مذاکرات بین ما و فلسطینیان برای آماده کردن یک راه حل در آینده استقبال خواهیم کرد؛ اما این موضوع نباید مانعی یا شرطی برای ادامه تماس‌های ما با کشورهای منطقه و برقراری روابط دوجانبه بین ما و کشورهای منطقه باشد.

این مقام ارشد صهیونیستی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا اگر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی پادشاه بود، سازش میان عربستان و رژیم صهیونیستی انجام می شد، گفت: احتمالا؛ موضوع در همه آن کشورها بسیار پیچیده است. معتقدم که رهبرانی که تاکنون تصمیم گرفتند (برای سازش) پادشاه بحرین و «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی بود، البته معتقدم که در آن کشورها بحث‌هایی داخلی و تردیدهایی هم درباره این موضوع وجود داشت و می‌بایست زمینه را فراهم می‌کردند، زیرا به شکلی غیرعادی و شجاعانه اقدام کردند.

رییس موساد درباره امکان تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران در صورت پیروزی «جو بایدن» نامزد دمکرات در انتخابات آمریکا گفت: دولت فعلی آمریکا موضع گیری بسیار صریح و محکمی دارد که بسیار منطبق با راهبرد اسرائیل علیه ایران است.

کوهن در پایان گفت: من هم منتظرم که بدانم نتیجه انتخابات در آمریکا چه می‌شود و اگر مجبور باشیم سیاست را به روز می‌کنیم. فعلا پیش‌بینی آنچه اتفاق می‌افتد برای من دشوار است.

بحرین و رژیم صهیونیستی یکشنبه شب برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک و همکاری‌های اقتصادی توافق امضا کردند.

قرارداد سازش میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی شامگاه سه شنبه (۲۵ شهریور ۱۳۹۹) به صورت رسمی در حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها