نامزد نزدیک به اوو مورالس رئیس‌جمهور بولیوی شد

نامزد نزدیک به اوو مورالس رئیس‌جمهور بولیوی شد
دوشنبه 28 مهر 1399 - 11:20

نامزد حزب سوسیالیست‌ها و از افراد نزدیک به «اوو مورالس» رئیس‌جمهور سابق بولیوی، با کسب بیش از 52 درصد آراء در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد.

العالم- آمریکا

بعد از نیمه‌شب یکشنبه به وقت محلی، مقام‌های بولیوی رسماً «لوئیس آرسه» نامزد حزب «جنبش به سوی سوسیالیسم» (MAS) و از افراد نزدیک به «اوو مورالس» رئیس‌جمهور سابق این کشور را بعنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند.

شبکه «تله سور» در این خصوص گزارش کرد، طبق گفته مقام‌های بولیوی، آرسه موفق به کسب ۵۲.۲ درصد از آراء انتخاباتی شده است و «کارلوس مسا» رئیس‌جمهور اسبق این کشور و رهبر حزب جامعه مدنی ۳۱.۵ درصد از آراء انتخاباتی را به دست آورده است.

«لوئیس فرناندو کاماچو» نامزد حزب «ما به ائتلاف اعتقاد داریم» نیز تنها 14.1 درصد از انتخاباتی را به دست آورد.

آرسه از مردم بولیوی برای حمایت از وی و مشارکت صلح آمیز در فرایند انتخابات قدردانی کرد.

وی در سخنرانی بعد از اعلام پیروزی‌اش گفت: «ما دموکراسی و امید را احیا کردیم. بولیوی بار دیگر به دموکراسی گره خورده است. ما تعهد خود برای همکاری با سازمانهای اجتماعی را تصدیق کردیم و می‌خواهیم یک دولت وحدت ملی بسازیم».

بنا بر گزارش شبکه یورونیوز، پیش از این نظرسنجی‌های پای صندوق‌های رأی انتخابات ریاست‌جمهوری بولیوی نیز نشان داده بود که آرسه با کسب بیش از ۵۲ درصد از آراء پیروز شده است.

روز گذشته (یکشنبه)، انتخابات ریاست‌جمهوری بولیوی یک سال پس از انتخابات جنجالی سال گذشته صورت می‌گیرد که به کودتای راست‌گرایان و استعفا و تبعید «اوو مورالس» تنها رئیس‌جمهور بومی این کشور منجر شد.

مورالس پیش از آن گفته بود که فردای روزی که آرسه در انتخابات پیروز شود، به کشورش بازخواهد گشت.

انتخابات بولیوی تا کنون دوبار به‌خاطر شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود. پس از کودتای سال گذشته، «جنینه آنز» سناتور محافظه‌کار بولیوی بر سر کار آمد اما در ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ماه ۹۸) استعفای خود را اعلام کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها