خشم کاربران سودانی از احتمال سازش با اشغالگران صهیونیست

خشم کاربران سودانی از احتمال سازش با اشغالگران صهیونیست
سه شنبه 29 مهر 1399 - 21:01

تنها ساعاتی پس از اعلام آمادگی ترامپ برای حذف نام سودان از کشورهای حامی تروریسم، رسانه های عبری از نزدیکی زمان اعلام عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی پرده برداشتند. این خبر خشم کاربران شبکه های اجتماعی را به شدت برانگیخت.

العالم- داغ های مجازی

بعد از مذاکرات خارطوم و واشنگتن، ترامپ سرانجام اعلام کرد که آماده است در مقابل پرداخت 335 میلیون دلار از جانب سودان، نام این کشور را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کند. این مبلغ در واقع به عنوان غرامتی برای قربانیان حمله به دو سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال 1998 در نظر گرفته شده است.

عبدالفتاح برهان رئیس شورای انتقالی سودان این رویداد را به قدردانی از فداکاری های مردم سودان و تحولات رخ داده در کشور تعبیر کرد. حکومت سودان نیز اقدام انجام شده را راهی برای بازگشت کشور به جامعه بین المللی دانست. نخست وزیر سودان عبدالله حمدوک در حساب کاربری خود در توییتر از ترامپ برای حذف نام کشور خود از لیست تروریسم تشکر کرد و افزود: قرار گرفتن سودان در این لیست به کشور ما خسارات جدی وارد کرد. امیدواریم که (ترامپ) این تصمیم را رسما به کنگره آمریکا ابلاغ کند.

این در حالی است که رسانه های عبری زبان مدعی شدند هزینه خارج شدن سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم، عادی سازی با "اسرائیل" است، این ادعا خشم کاربران فضای مجازی در این کشور را برانگیخته است.

پیش از این نیز مجمع علمای سودان نسبت به خیانت به آرمان فلسطین به هر بهانه ای، هشدار داده بودند.

کاربری با نام "salim jaboub" در واکنش به این اخبار نوشت: "رژیم صهیونیستی نمی تواند با دولتی حامی تروریسم روابط خود را عادی سازی کند. بنابراین ناچارا باید نام سودان را از لیست تروریسم خارج کرد."

"Mohanad Basha" نیز در توییت خود گفت: "این سازوکار خلاصه ای از امپریالیسم ایالات متحده در حقیرترین شکل آن بود. فقرا ،مردم به حاشیه رانده شده و شهروندان عادی نه تنها انفجار و قتلی انجام نداده و از هیچ تروریسمی حمایت نکرده اند، بلکه به مدت 30 سال مدام در معرض تروریسم بوده اند... چه کسی به آنها جریمه پرداخت خواهد کرد؟"

گفتنی است؛ موضوع اصلی مورد اختلاف در گفتگوهای واشنگتن و خرطوم، اصرار سودان بر عدم ارتباط مستقیم میان اعلام حذف آن از لیست تررویسم با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود. اختلافات میان مسئولان سیاسی و نظامی سودان درمورد میزان بهبود روابط با رژیم صهیونیستی نیز همچنان ادامه دارد. رسانه های عبری به نقل از منابعی که موثق دانسته اند، اعلام رسمی عادی سازی روابط میان "اسرائیل" و سودان را مورد انتظار می دانند.

"friends eindalla"در واکنش به این خبر گفته است:" پیامی به کسانی که بابت خارج شدن سودان از لیست تروریسم خوشحالند و در ازای آن ملت سودان را به عادی سازی با یهودیان دعوت می کنند که به گفته قرآن دشمن ترین دشمنان خدا هستند: برادر آیا تو مسلمانی؟"

"عبیر الخلیل" نیز با ابراز نارضایتی از هزینه ای که خارطوم برای حذف شدن از لیست تروریسم پرداخت خواهد کرد ، گفت: "او به انقلاب و سرزمین خود خیانت کرد. سودان آماده عادی سازی با رژیم اشغالگر می شود".

"مریم موسوی" نیز تصویری نمادین از شتاب اعراب برای عادی سازی منتشر کرد و گفت: "رؤسای عرب برای بدست آوردن جام خیانت، مزدوری و تحقیر درحال رقابت هستند". وی در ادامه به این آیه از قرآن کریم اشاره کرده است:" ختم الله على قلوبهم وعلى سمعهم وعلى أبصارهم غشاوة"( خدا بر دلها و گوشهاي آنان مُهر نهاده، و بر چشمهاي آنها پرده افكنده شده).

پربیننده ترین خبرها