قره‌باغ و تلاش‌‌های ایران برای فرونشاندن بحران

قره‌باغ و تلاش‌‌های ایران برای فرونشاندن بحران
پنج‌شنبه 8 آبان 1399 - 12:37

برخی از کارشناسان تأکید دارند، ترکیه به منظور دستیابی به جاه‌طلبی‌های عثمانی اردوغان، جنگ را به منطقه قره‌باغ منتقل کرده است تا زمینه را جهت خرید بسیار ارزان گاز آذربایجان و بی‌نیاز شدن از گاز روسیه و ایران فراهم کند.

العالم- نظرکده

کارشناسان خاطرنشان کردند، درخصوص بُعد استراتژیک این جنگ می‌توان گفت که ترکیه گاز آذربایجان را با قیمتی ناچیز می‌خرد و از گاز روسیه و ایران بی‌نیاز می‌شود.

آنها تأکید می‌کنند که بازیگران جدیدی مانند ترکیه و تروریست‌های تکفیری و رژیم صهیونیستی باعث بی‌ثبات و ناامن کردن منطقه آسیای میانه شده‌اند در حالی‌که ایران به تلاش‌های برای حل این بحران، در دو بُعد سیاسی و نظامی ادامه می‌دهد و در همین راستا، طرح ابتکاری ارائه داده و نیروهایش را در پشت مرزهایش مستقر کرده است.

برخی از کارشناسان نیز تأکید می‌کنند که ترکیه با چراغ سبز آمریکا، بحران در قره‌باغ را پیچیده‌تر کرده تا فشارها به‌ویژه بر روسیه را تشدید کند؛ چرا که ترکیه در این شرایط از گاز روسیه کاملا بی‌نیاز خواهد شد و آذربایجان نیز از روسیه دور می‌کند.

به گفته این کارشناسان، ترکیه طرحی در دست دارد تا از گاز روسیه کاملا بی‌نیاز شود و از طریق اتحاد با آذربایجان، در دریای خزر برای خود جای پایی ایجاد کند، و اظهارات "رجب طیب اردوغان" موید این واقعیت است که آنها می‌خواهند بین آذربایجان و روسیه فاصله بیندازند.

پربیننده ترین خبرها