اما و اگرهای اجرای قرارداد فروش اف – 35 آمریکا به امارات

اما و اگرهای اجرای قرارداد فروش اف – 35 آمریکا به امارات
شنبه 10 آبان 1399 - 12:09

به نظر می رسد که امارات به اولین محموله از جایزه سازش با رژیم صهیونیستی دست یافته و قطار عادی سازی روابط بین ابو ظبی و تل آویو در حال ورود به ایستگاه پایانی است؛ منابع آمریکایی سندی را فاش کرده اند که نشان می دهد کاخ سفید به کنگره اعلام کرده است که قصد دارد 50 فروند هواپیمای فوق پیشرفته اف - 35 را به امارات بفروشد.

العالم - امارات

درست است که کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در اعتراض به شرکت امارات در حمله به یمن و کشتار زنان و کودکان این کشور با استفاده از جنگنده های ساخت آمریکا، با این قرارداد مخالفت کرده است اما این طور که پیداست چراغ سبز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی می تواند هر مانعی را در این مسیر برطرف کند.

نتانیاهو به خوبی می داند که امارات از این نوع هواپیماها علیه این رژیم استفاده نخواهد کرد بلکه هدف اصلی، ایران است که به گفته وی، دشمن مشترک امارات و رژیم صهیونیستی است؛ از این گذشته، وی تضمین های لازم را برای حفظ برتری نظامی رژیم اشغالگر در منطقه از آمریکا گرفته است.

هواپیماهای اف – 35 گرانترین محصول صنایع نظامی آمریکاست و بهای هر فروند از این هواپیماها حدود 85 میلیون دلار است.

قطر نیز به منظور تقویت قدرت نظامی خود در صورت بروز درگیری با امارات – در سایه اختلافات روزافزون بین دو کشور در شورای همکاری خلیج فارس – درخواست خرید این هواپیماها را مطرح کرده است. اما سئوال اینجاست که این کشور هم مثل امارات باید در مقابل، با رژیم صهیونیستی سازش کند.

این روزها ایالات متحده به دلیل شیوع ویروس کورونا، اوضاع اقتصادی بدی را پشت سر می گذارد به همین دلیل هیچ بعید نیست که با فروش این نوع هواپیماها به قطر موافقت کند. مخصوصا که گفته می شود روابط خوبی با این کشور دارد.

حقیقت غیر قابل انکاری که در اینجا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که همه این قراردادها در زمان ریاست جمهوری ترامپ جمهوری خواه بسته می شود اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت انتخاب جو بایدن دموکرات، درانتخابات پیش رو اجرایی شوند.

سئوال دیگر در این باره مربوط به تجهیزات و دستگاههای فنی و پیشرفته ای است که با فروش این هواپیماها ممکن است در اختیار امارات و قطر و شاید عربستان قرار گیرد. آیا این تجهیزات همانهایی است که در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است؟

سئوال های بسیاری درباره این قراردادها و زمان اجرای آن و میزان ارتباط آن با شرط عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پیامدهای آن برای منطقه خلیج فارس و ثبات آن مطرح است. باید منتظر بود و دید.

پربیننده ترین خبرها