نحوه شمارش آراء پستی در انتخابات آمریکا؛ چرا بر سر آن اختلاف است؟

نحوه شمارش آراء پستی در انتخابات آمریکا؛ چرا بر سر آن اختلاف است؟
سه شنبه 13 آبان 1399 - 16:29

به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد کسانی که در انتخابات سوم نوامبر از طریق پست رای داده اند بسیار زیاد بوده است، اما آراء پستی چیست و چرا برسر آن اختلاف است؟

العالم - آمریکا

به‌نظر می رسد در ایالت های حساس همچون فلوریدا که ۲۹ رای الکترال دارد در روز انتخابات، علائمی بروز کند که فرد پیروز شناسائی شود.

در این ایالتِ «صحنه نبرد» که نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات خواهد داشت، آراء پستی ۲۲ روز قبل از انتخابات پردازش می‌شوند. به این معنا که پاکت رای باز می‌شود، رای‌دهنده راستی‌آزمائی می‌شود، امضاء خودش و در برخی موارد امضاء شاهد بررسی می‌شود و ورقه‌های رای دسته بندی شده و برای شمارش آماده می‌شوند. بنابراین روز رای گیری نتیجه آراء پستی و حضوری به سرعت تهیه می‌شود.

اگر اختلاف بین آرای دو کاندیدا (وقتی می‌گوئیم دو کاندیدا، منظور الکتورهای وابسته به آنهاست) زیاد باشد، به خصوص اگر به نفع بایدن باشد، این می‌تواند اولین نشانه از پیروزی او باشد. اما اگر اختلاف کم باشد (۲ درصد یا کمتر) باید انتظار داشت که جناح ترامپ با طرح دعوا خواستار کنترل دوباره صحت ورقه‌های رای شده و روزها، شاید هم هفته ها کار بازبینی بطول انجامد.

دعوا بر سر میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین

این سه ایالت کلیدی قطعا نخواهند توانست که نتیجه نهائی را روز ۳ نوامبر، حتی روزها بعد از آن مشخص کنند. دلیل آن چیست؟

در پنسیلوانیا و ویسکانسین پاکت‌های آرای پست شده تا روز انتخابات نباید باز شوند و در میشیگان فقط روز قبل از انتخابات مامورین می‌توانند پاکت ها را باز کرده و راستی آزمائی و کنترل امضاء و دیگر بررسی‌های مربوط به سلامت ورقه رای را به عمل آورند. شاید این پردازش ساده به نظر برسد اما وقتی با میلیون‌ها ورقه رای روبرو می‌شویم وضع فرق می‌کند. پیش بینی می‌شود که در پنسیلوانیا ۲.۵ میلیون، در میشیگان ۳ میلیون و در ویسکانسین حداقل یک میلیون نفر از طریق پست رای دهند.

ترامپ: من به رای‌های پستی اعتراض دارم

اگر قرار باشد مدتی طول بکشد که نتیجه نهائی این ایالات استخراج شود و بعد اختلاف بین دو نامزد مثلا در حد ۲ صد یا کمتر باشد، کار به بازبینی و باز شماری می‌کشد و معلوم نیست که چه زمانی نتیجه نهائی مشخص خواهد شد. فراموش نکنیم که ترامپ از تعهد دادن نسبت به انتقال صلح آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات ماه نوامبر خودداری کرده است. انتقاد اصلی او نسبت به وقوع تقلب در آراء پستی است. او گفته است: "خودتان می‌دانید که من به رای‌های پستی اعتراض دارم. "

مهر

پربیننده ترین خبرها