سناریوی هولناک در انتظار اقتصاد فرانسه/ تحریم کالاها ادامه دارد

سناریوی هولناک در انتظار اقتصاد فرانسه/ تحریم کالاها ادامه دارد
چهارشنبه 14 آبان 1399 - 19:51

فراخوان تحریم کالاهای فرانسه در کشورهای عربی و اسلامی در واکنش به اظهارات توهین آمیز امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه به اسلام و رسول اکرم(ص) ادامه دارد؛ این در حالی است که مطبوعات فرانسه تاکید کردند که اقتصاد فرانسه با یک بحران واقعی روبرو است.

العالم ـ اروپا

کارشناسان می گویند که تحریم کالاهای فرانسه تاثیری منفی بر اقتصاد فرانسه خواهد گذاشت و اساسا جهان امروز بر اثر شیوع ویروس کرونا با بحران ها و مشکلات اقتصادی بی شماری روبروست. و در نهایت دولت فرانسه مجبور خواهد شد تا به خاطر توهین به اسلام و مسلمانان رسما عذرخواهی کند.

مطبوعات فرانسه از وجود یک بحران واقعی در اقتصاد کشور سخن گفتند. برخی ناظران و نیز تاجران این بحران را یک سناریوی هولناک توصیف کردند. تاجران در فرانسه نگرانند که وقوع یک بحران شدید اقتصادی فعالیتها و شرکت های آنها را تحت تاثیر قرار دهد بویژه که موج دوم ویروس کرونا نیز آغاز شده است و اینک با تحریم کالاهای فرانسه توسط کشورهای اسلامی، فرانسه با مشکل دیگری روبرو شده است.

"جفری روکس دی ویزیکس" رییس شرکت Medef فرانسوی از وقوع ورشکستگی های گسترده ابراز نگرانی کرد و در توییتر نوشت: قرنطینه حدودا بین 50 تا 75 میلیارد یورو هزینه خواهد داشت و آسیب های اقتصادی و بشری بسیاری برجای خواهد گذاشت. روزنامه فرانسوی "novethic" نیز تاکید کرد که این درخواست ها فقط نوعی اعلام فروپاشی کامل اقتصاد کشور بر اثر موج دوم کرونا است. این روزنامه به نقل از رییس اجرایی شرکت فرانسوی تاکید کرد که کمک های دولتی هرچقدر باشد، از وقوع ورشکستگی های متعدد بویژه در میان 33 هزار شرکت در بخش تجارت و بازرگانی جلوگیری نخواهد کرد.

وزارت خارجه فرانسه پیش از این در بیانیه ای خواستار توقف تحریم کالاهای فرانسه در کشورهای عربی و اسلامی شد. در این بیانیه آمده است که این فراخوان ها بیهوده است و باید فورا متوقف شود.

این در حالی است که هشتگ "تحریم کالاهای فرانسه" همچنان در برخی کشورهای عربی و اسلامی ترند شده است.

"امیر المقطری" در توییتر نوشت: به افراد سرخورده بگویید که برده سیاست کشورهایتان نباشید، این پیامبر شما است و این دین شماست. اگر سستی کنید تا آخر همواره تحقیر می شوید.

"معالی الربراری" نیز توییت کرد: "قُل إن كان آباؤكم وأبناؤكم وإخوانكم وأزواجكم وعشيرتكم وأموال اقترفتموها وتجارة تخشون كسادها ومساكن ترضونها أحب إليكم من الله ورسوله وجهاد في سبيله فتربصوا حتى يأتي الله بأمره والله لا يهدي القوم الفاسقين" (بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خاندان شما و اموالى كه گرد آورده‏ ايد و تجارتى كه از كسادش بيمناكيد و سراهايى را كه خوش مى داريد نزد شما از خدا و پيامبرش و جهاد در راه وى دوست‏ داشتنى‏ تر است پس منتظر باشيد تا خدا فرمانش را [به اجرا در]آورد و خداوند گروه فاسقان را راهنمايى نمى ‏كند)

بشتاب به سوی تحریم...

"عبدالله الهذال" در توییتر نوشت: بسیاری از ما آرزوکردیم که در دوران رسول اکرم(ص) بودیم تا او را یاری کنیم. امروز دیگر هیچ عذر و بهانه ای نخواهیم داشت و این فرصت ما برای یاری رساندن و دفاع از رسول اکرم است. تحریم کالاها معیاری واقعی برای ابراز عشق راستین ما به رسول اکرم است.

ابتهاج نیز توییت کرد: من به شخصیتهای معروف و تاجران مسلمان که با تحریم کالاهای فرانسه مخالفند، می گویم آیا اموال شما از خداوند و رسولش برای شما عزیزتر است؟ چگونه ارامش خاطر می یابید در حالی که کالایی را خریداری می کنید که سود آن به جیب کشوری می رود که حاکمش به ترویج اسلام هراسی می پردازد.

جهان عرب و اسلام اخیرا شاهد درخواست های گسترده برای تحریم کالاهای فرانسوی است که مهم ترین انها درخواست رجب طیب اردوغان رییس جمهور فرانسه بود که خواستار تحریم کالاهای فرانسه شد. همچنین بسیاری از کشورهای عرب و اسلامی در قبال اظهارات مکرون ابراز خشم و نارضایتی کردند. اقدام اخیر فرانسه در فراخواندن سفیر خود از انکارا برای رایزنی، نوعی افزایش تنش میان ترکیه و فرانسه تعبیر و تفسیر شد.

پربیننده ترین خبرها