با تأیید برهم صالح؛ قانون جدید انتخابات عراق تصویب شد

با تأیید برهم صالح؛ قانون جدید انتخابات عراق تصویب شد
پنج‌شنبه 15 آبان 1399 - 17:10

رئیس‌جمهور عراق، امروز قانون انتخابات مصوب پارلمان این کشور را تایید کرد تا این قانون آماده اجرا شود.

العالم - عراق

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق، امروز پنجشنبه (۵ نوامبر)، قانون انتخابات مصوب در پارلمان عراق را تایید کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «دجله»، بر اساس اسناد منتشر شده از دفتر ریاست‌جمهوری عراق، قانون انتخابات پس از تکمیل کلیه بندهای آن در نشست‌های مستمر و اخیر پارلمان و پس از کشمکش‌های متعدد میان فراکسیون‌های سیاسی در خصوص برخی بندهای آن، به رئیس‌جمهور تحویل شد و وی امروز آن را تایید کرد.

این قانون دارای ۵۰ ماده شامل، تعاریف، اهداف، اعتبار، حق رأی دهنده و نامزد، مناطق انتخاباتی و ثبت نام رأی دهندگان ، سیستم و ساختار تبلیغات و همچنین مفاد جزئی و کلی متعدد است.

به نوشته وبسایت خبری «شفق نیوز»، بر اساس قانون جدید انتخابات عراق، نحوه توزیع دایره‌هایی انتخاباتی به این ترتیب است: ۱۷ عدد در بغداد، هشت عدد در نینوی، شش عدد در بصره، پنج عدد در ذی‌قار و سلیمانیه، چهار عدد در هر یک از استان‌های بابل، الانبار، اربیل و دیالی، سه عدد در هر استان کرکوک، نجف اشرف، صلاح‌الدین، دهوک، الدیوانیه، کربلاء، واسط، میسان و دو عدد در المثنی.

ماده مربوط به سازوکار نحوه توزیع دایره‌های انتخاباتی از مهم‌ترین بندهای مورد اختلاف میان فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان عراق بود که کشمکش بر سر آن، چندین ماه به طول انجامید.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق بعد از چند ماه از انتخابش به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور یازدهم مرداد پیش، موعد انتخابات زودهنگام را (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) اعلام کرد. تاریخی که حتی «فؤاد حسین» وزیر خارجه کابینه او دقیق نمی‌داند و پیش‌بینی می‌کند این انتخابات به دلیل عدم تدارک مقدمات لازم، در موعد مقرر برگزار نشود.

پیشتر «عادل اللامی» رئیس پیشین کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرده بود که ۲۸ میلیون عراقی مجاز به شرکت در این انتخابات پارلمانی هستند.

فارس

پربیننده ترین خبرها