اولین واکنش وزارت خارجه ایران به پیروزی بایدن در گفتگوی اختصاصی با العالم

اولین واکنش وزارت خارجه ایران به پیروزی بایدن در گفتگوی اختصاصی با العالم
يکشنبه 18 آبان 1399 - 15:46

سعید خطیب زاده پیرامون پیروزی بایدن گفت: منتظر اقدامات عملی آمریکا هستیم.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با شبکه العالم گفت: ایالات متحده طی 40 ساله گذشته مسیری که در قبال جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته یک مسیر غلطی بوده و با سیاست های شکست خورده ای که داشته همواره بر مشکلات افزوده است.

وی عنوان کرد: طی چندساله گذشته که ترامپ رئیس جمهور این کشور بوده، خطوط قرمز بسیار زیادی را رد کرده است که پاسخ های درخورش هم گرفته که در ابعاد بسیار تاریخی است و فراموش نخواهد کرد، بیش از آنکه به حرف توجه داشته باشیم به اقدامات توجه می کنیم، هر آنکس که در واشنگتن باشد مدت ها است می داند که سیاست های آمریکا علیه ایران شکست خورده است و سیاست های فشار حداکثری آن ها به جایی نرسیده و دستاوردی جز ضربه به ملت ایران نداشته است.

وی با اشاره به اینکه هر کسی که در واشنگتن باشد، چاره ای جز احترام به ملت ایران ندارد و به مسیر گفتگو و احترام برگردد تصریح کرد: البته سیاست خارجه ایران حساب شده و اصولی است و سیاست های ما با رفت و آمد ها در کاخ سفید تغییری نمی کند، ما سیاستمان را بر اساس عزت، مصلحت، حکمت و منافع کشور پیگیری می کنیم..

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود : منتظر می مانیم ببینیم که در واشنگتن چه اتفاقی می افتد، منتظر می مانیم ببینیم اقدامات عملی در چه مسیری قرار می گیرد البته موارد بسیاری است که آمریکا با هر رئیس جمهوری باید به آن پاسخگو باشد و آن لیست آماده است، ناقض تعهدات بین المللی آمریکا بوده و خسارت های جبران ناپذیری به ملت ایران وارد کرده است که باید جبران شود، آن ها باید تصمیم بگیرند که آیا دوست دارند به فضای قانون مداری برگردند یا خیر؟

همچنین وی در خصوص انتخابات آمریکا و تفاوت جو بایدن و دونالد ترامپ گفت : نکاتی که از اردوگاه آقای جو بایدن شنیده می شود با نکاتی که از اردوگاه دونالد ترامپ به گوش می رسید تفاوت هایی داشته است ، باید دید این تفاوت ها در مورد ایران چه است و یا چه سیاستی هایی قرار است در مورد ایران انجام شود.

وی افزود:با بروی کار آمدن جو بایدن یا ما شاهد تغییر مسیر غلط در پیش گرفته ایالت متحده امریکا در دولت قبل هستیم، به گونه ای که این سیاست شکست خورده و ذهنیت بیمارگونه واشنگتن که میتواند پلیس دنیا باشد و با قلدری و زور و گردن کشی، دنیا رو مدیریت کند، عوض می شود و دنیا در شرایط و فضای جدیدی قرار میگیرد و یا ادامه همان مسیر شکست خورده ی قبل است که روز به روز سقوط اخلاقی ایالت متحده آمریکا رو در پی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت :اساسا ایالت متحده آمریکا در موضعی نیست که برای کسی شرط بگذارد، ایالت متحده آمریکا ناقض برجام، ناقض قطعقطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده و میلیارد ها دلار به ملت ایران خسارت زده و از برنامه برجام به عنوان یک مشارکت کننده خارج شده است. روزی که دولتی در ایالت متحده بخواهد به برجام برگردد میزی وجود خواهد داشت که باید پاسخگوی نقض عهد ها باشد.

وی گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، آمریکا باید توبه کند و این به معنای آن است که اولا باید بپذیرد چه خطاهایی کرده و ثانیا جنگ اقتصادی علیه ملت ایران را متوقف کند و ثالثا مسیر رفته را برگردد و تعهداتش را عمل و برای گام چهارم جبران خسارت کند..

خطیب زاده تصریح کرد: جامعه بین المللی و متحدین چند دهه فرا آتلانتیک آمریکا بارها اعلام کرده که ایالت متحده ناقض قطعی برجام بوده و لذا نقطه ای وجود ندارد برای کسی که برای جمهوری اسلامی شرطی بگذارد.

وی ضمن بیان این مطلب که میز برجام هست و اگر در چهارچوب برجام این مسیری که اعلام کردم طی شود در گوشه ای از این اتاق برای همه اعضای برجام؛ جایی وجود دارد افزود: این مسیر ساده نیست. آنچه که ایالت متحده خراب کرده فقط یک تعهد بین المللی نبوده است بلکه در چند سال گذشته دیوار بی اعتمادی را به جایی رسانده که تخریبش به این سادگی نیست و نه تنها در ایران بلکه جهان به امضا و تعهدات این کشور اعتماد ندارد.
وی گفت: میز برجام سرجایش است و اعضای برجام به صورت ادواری با هم جلسه طبق رویه دارند و در فضایی قرار داریم که باید ببینیم اقدامات عملی ایالت متحده در ماه های آینده چه خواهد بود.

مشروح این گفتگو را می توانید اینجا مشاهده کنید.

پربیننده ترین خبرها