همسایه های ایران و پند نگرفتن از تاریخ

همسایه های ایران و پند نگرفتن از تاریخ
دوشنبه 19 آبان 1399 - 14:56

محمد جواد ظریف در پیامی توییتری خطاب به همسایگان ایران گفته است: دونالد ترامپ ۷۰ روز دیگر رفتنی است اما ما برای همیشه اینجا می‌مانیم.

العالم - در گوشی

ظریف در این توییت نوشته: شرط بستن روی خارجی‌ها برای تأمین امنیت هرگز قمار خوبی نیست. او گفته ایران دست خود را برای گفتگو جهت حل اختلافات به سوی همسایگان‌مان دراز می‌کند.

ایران برخلاف سیاست های فریب کارانه شیخ نشین های عربی و امارات که همه حقایق تاریخ و جغرافیا را نادیده گرفته اند، همواره با درایت و زیرکی و دوراندیشی با همه همسایه ها رفتار کرده است و بر اساس این اصل که همه ما مسلمان و همسایه ایم و باید به حکم جغرافیا و تاریخ کنار هم بمانیم، همیشه دست دوستی به سمت آنها دراز کرده و می کند.

توییت ظریف نشان می دهد که سیاست ایران هرگز تحت تأثیر تحولات جاری در آن سوی جهان قرار نمی گیرد و حتی آن را به حساب نمی آورد. ایران همکاری با همسایه ها را در سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده است و این، دقیقا برعکس سیاست همسایه های این کشور است که به طور کامل در گرو حوادث خارج از منطقه است. طوری که انگار هیچ کنترلی بر اوضاع خود ندارند و دقیقا همین مسأله است که امنیت منطقه در گرو حضور قدرت های بیگانه قرار داده است؛ قدرت هایی که بازی با امنیت منطقه و ایجاد هرج و مرج را تبدیل به هدفی مقدس برای خود کرده و لحظه ای از این بازی غافل نمی شوند.

مایه تأسف است که همسایه های ایران در حرکتی عجیب و بی سابقه در جهان، سرنوشت خود را به انتخابات آمریکا ونتیجه آن گره زده اند. در حالی که کشورهای دیگر با تکیه بر نیرو و توانمندی های ملت خود و روابط عاقلانه و منطقی با همسایه ها و جهان، مبنایی عقلانی و ثابت برای سیاست های خود تعریف کرده اند نه اینکه همه تخم مرغ های خود را در سبد دیوانه ای مثل ترامپ بگذارند که به گواه خود آمریکایی ها حتی ملت خودش هم نتوانست بیش از یک دوره تحملش کند.

مایه تأسف است که همسایگان ایران کار را به جایی رسانده اند که سرنوشت خود را نه فقط به آمریکا بلکه به اشخاص در این کشور گره زده اند. آنها همه امکانات و دارایی ها خود را صرف حمایت از ترامپ در مقابل جو بایدن کردند و نشان دادند که تا چه اندازه نادان هستند. آنها اکنون ناچار هستند که یک بار دیگر خزانه های خود را به روی کاخ سفید باز کنند تا شاید از گناهشان در حمایت از ترامپ چشم پوشی کند.

نکته جالب توجه این است که همسایگان ایران ترامپ را ناجی و حامی خود می دانند هر چند که این شخص با آنها به گونه ای تحقیر آمیز رفتار کرد؛ انقدر تحقیر آمیز که می ترسیم اگر به این رفتارها اشاره کنیم، احساساتشان جریحه دار شود. ای کاش که مشاوری یا مسئولی به امرا و شیوخ اطلاع می داد که روزنامه ها درباره حامی دیوانه شان یعنی ترامپ چه می نویسند که تا این اندازه به خاطر او خودشان را تحقیر نکنند و از عواقب بستن سرنوشت خود به سرنوشت این دیوانه و ننتنیاهو، قاتل کودکان خودداری کنند.

ما از همسایگان ایران می خواهیم که از تجربه خود با ترامپ عبرت بگیرند و سرنوشت کشورشان را به اشخاص گره نزنند و اندکی مسئولانه تر و هشیارانه تر با امنیت و ثبات منطقه رفتار کنند و اگر امنیت منطقه به اندازه امنیت تاج و تخت شان برایشان مهم نیست، ملت ها و کشورهایی هستند که با صرف نظر از اینکه چه کسی وارد کاخ سفید می شود، از هیچ تلاشی در این راه فروگذار نمی کنند.

پربیننده ترین خبرها