کمک‌خواهی قطر از سعودی که رویاپردازی می‌کند

کمک‌خواهی قطر از سعودی که رویاپردازی می‌کند
دوشنبه 19 آبان 1399 - 20:05

با اعلام نتایج غیررسمی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که نامزد دموکرات‌ها پیروز آن شده، موجی از تبریکات شماری از رهبران کشورهای جهان به راه افتاده است و در این میان، وحشت و ترس بسیاری از سرانِ نزدیک به "دونالد ترامپ" از محقق نشدن وعده‌هایی که او داده، قابل توجه است.

العالم- کشکول

حکام سعودی، که ناامیدانه و مضطرب از خواب بیدار شده‌اند، مطمئن هستند که در شرط‌بندی بر روی دولت ترامپ شکست خورده‌اند و لذا به "جو بایدن" پیروزی‌اش را در انتخابات تبریک گفتند.

"سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه سعودی و ولیعهدش در اوج ترس و نگرانی، به صف کشورهای عربی منطقه پیوسته و پیروزی بایدن در انتخابات را تبریک گفتند. ملک سلمان و پسرش دو تلگراف تبریک به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و معاون اول او فرستاده و برای‌شان آرزوی موفقیت کردند.

پیام تبریک ریاض به بایدن دیرهنگام بود؛ چرا که حکومت سعودی امیدوار بود همپیمان اصلی‌اش یعنی دونالد ترامپ، در این انتخابات پیروز شود.

با پیروزی جو بایدن، ترس و نگرانی بر دربار سلطنتی آل سعود حاکم شده است؛ چرا که این سیاستمدار دموکرات آمریکایی در جریان کارزار انتخاباتی‌اش وعده تجدیدنظر در روابط با رژیم سعودی، درخواست برای محاکمه مسئولان اصلی قتل وحشیانه "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و همچنین پایان دادن به حمایت واشنگتن از ائتلاف متجاوز علیه یمن را مطرح کرده بود.

بروز تحولات جدید در روابط سعودی و آمریکا با عشق و دوستی قطر همراه شده، چرا که "شیخ حمد بن جاسم آل ثانی" نخست‌وزیر اسبق قطر از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب خواسته که در سیاست‌های‌شان- که برخی از آنها مغایر با منافع‌مان است- تجدیدنظر کنند. او در توییت‌هایی به پیروزی نامزد دموکرات‌‌ها در انتخابات واکنش نشان داده و گفته است که کشورهای منطقه باید قدرت‌شان را از ملت‌های‌شان بگیرند نه از رئیس‌جمهور دموکرات یا جمهوری‌خواه در کاخ سفید.

بنابراین، نگرانی‌ها سعودی به تدریج بیشتر خواهد شد؛ چرا که انتظار می‌رود بایدن نیز مانند "باراک اوباما" سیاستی نه چندان خصمانه در مقابل ایران اتخاذ کند و خواستار پذیرش رهبری تهران در منطقه شود؛ امری که باعث نگرانی ریاض و کشورهای عربی خلیج‌فارس و منطقه می‌شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها